Foreningen Pilely´s Vedtægter

Foreningens vedtægter

Foreningens vedtægter(revideret 6. april 2017)

 § 1.

Foreningens navn er Grundejerforeningen Pilely med hjemsted i Tømmerup By, Tårnby. Foreningen er stiftet den 16. november 1952.

 § 2.

Medlemmer af foreningen er ejere af parcellerne udstykket af matr. nr. 2 s og 2 fv af Tømmerup by, Tårnby sogn.Nye medlemmer overtager grundenes medlemskonti, som de forefindes.

 § 3.

Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser med hensyn til deres ejendomme.

Foreningen træffer med fuldt bindende virkning for enhver parcelejer alle bestemmelser med hensyn til vedligeholdelse af de inden for foreningens område værende veje, samt påser, at de af foreningen vedtagne vedtægter og servitutter overholdes.

 § 4.

Foreningens medlemmer hæfter solidarisk for foreningens forpligtelser.

 § 5.

Når et medlem overdrager sin parcel eller på anden måde ophører med at være ejer af sin parcel, er han dermed ophørt med at være medlem af foreningen og kan intet krav gøre på dennes formue. Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettighederog forpligtelser i foreningen.

 § 6.

Det samlede årlige kontingent og ekstraordinære bidrag, herunder bidrag til vejfonden fastsættes af bestyrelsen og vedtages på G/F Pilelys ordinære generalforsamling for indeværende år. Beløbet indbetales efter kassererens anvisning på foreningens bankkonto. Opkrævning udsendes i maj måned, og beløbet er forfaldent til betaling 1. juni. Medlemmerne har mulighed for at tilmelde sig betalingsservice. Er betaling ikke sket 1. juni sendes erindringsskrivelse, og der pålægges et administrativt rykkergebyr på kr. 100,- pr. rykker. Hvis der ikke er betalt inden 30 dage, overgives inkasseringen til fogedretten.

§ 6a.

Til hel eller delvis finansiering af vejforbedringer, som besluttes igangsat af generalforsamlingen, kan generalforsamlingen bemyndige bestyrelsen til at optage lån i anerkendt pengeinstitut til dækning af vejforbedringsudgifterne.

Bestyrelsen bemyndiges samtidig til at underskrive de nødvendige lånedokumenter. Generalforsam-lingen kan samtidig træffe beslutning om, hvorvidt at opsparede vejfondbeløbforlods skal bringes i anvendelse. Såfremt lån til vejforbedring optages, skal grundejerforeningens medlemmer efter bestyrelsens skøn, indbetale en kvartalsvis, halvårlig eller helårlig ydelse svarende til det enkelte medlems andel af forrentning og afdrag af det optagne lån.

Såfremt et sådant lån bevilges, hæfter hvert enkelt medlem for tilbagebetalingen af lånet og de med lånets optagelse og berigtigelse forbundne omkostninger, anpartsvis.

Grundejerforeningens medlemmer indsætter de til brug for vejforbedringslånet påkrævede beløb på en særskilt konto, som alene må anvendes til forrentning og afdrag på det af grundejerforeningen stiftede lån. Afvikling af lånet sker ved overførsel fra grundejerforeningen til pengeinstituttet af de vedtægtsmæssigt opkrævede bidrag til formålet.

Såfremt et medlem ikke betaler forfaldne ydelser på vejforbedringslånet, skal pengeinstituttet være berettiget til at gøre sin hele fordring gældende overfor enhver af de forpligtede eller deres boere jfr. § 4.

Grundejerforeningen er dog forlods forpligtet til at lade eventuelle vejfondbeløb eller formue indgå som hel eller delvis finansiering af den misligholdte ydelse, hvorefter foreningen kan retsforfølge den enkelte skyldner for de skyldige ydelser inkl. renter.

§ 6b.

Pilely har etableret en særskilt vejkonto benævnt ”Vejfonden”. På kontoen indsættes midler, der alene kan benyttes til vedligeholdelse af foreningens veje, fortove og drænledninger, til forbedring af de trafikale forhold for foreningens beboere, herunder etablering af færdselsdæmpende foran-staltninger og skiltning, samt til dækning af vejudgifter eller belysning pålagt af stat eller kommune.

Alle forslag til nye vejprojekter m.v. skal godkendes på en af foreningen afholdt generalforsamling forinden disse kan iværksættes. Nødvendig vedligeholdelse af foreningens veje iværksættes af bestyrelsen uden forudgående godkendelse, dog således at godkendelsen sker ved fremlæggelse af beretning og regnskab på foreningens førstkommende ordinære generalforsamling efter arbejdets udførelse.

Eventuelle administrative udgifter forbundet med udarbejdelse af planer for forbedring eller vedligeholdelse af foreningens veje dækkes af foreningens grundkonto

§ 7.

Bestyrelsen kan påligne de enkelte medlemmer ekstraordinært bidrag til vedligeholdelse af vej samt fortov, hvis dette misligholdes af grundejeren.

Generalforsamlingen kan vedtage, at foreningens bestyrelse skal indgå en et eller flerårig kontrakt med et anderkendt snerydningsfirma til varetagelse af snerydningsopgaver på foreningens private fællesveje. En sådan aftale vil løbende kunne fornyes, indtil generalforsamlingen vælger at ophæve aftalen. Uanset om der er indgået en kontrakt eller ej, påhviler det fortsat alene den enkelte parcelejer at bære det praktiske, erstatningsmæssige og strafretslige ansvar for en tilstrækkelig snerydning og glatførebekæmpelse på fortov og kørebane ud for egen parcel.

§ 8.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Generalforsamlingen vælger en dirigent, der afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivningen.

Alle afstemninger sker ved håndsoprækning, medmindre bestyrelsen eller mindst 10 medlemmer forlanger skriftlig afstemning.

Hvert medlem skal, uanset hvor mange parceller han er ejer af, betale kontingent for hver parcel, men har kun en stemme. Alle generalforsamlinger afholdes i Tårnby kommune.

Et medlem kan lade sig repræsentere ved fuldmagt. Intet medlem kan dog medbringe mere end en fuldmagt, og vedkommende kan således maksimalt repræsentere 2 stemmer.

Over det på generalforsamlingen passerede føres et referat. Når referatet er godkendt af foreningens bestyrelse og underskrevet af formand, sekretær og dirigent stilles det til rådighed for foreningens medlemmer.

§ 9.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned. Der indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til hvert medlem.

Dagsordenen, der fastsættes af bestyrelsen, skal sammen med eventuelle forslag til vedtægts-ændringer samt bevillinger af midler ud over det administrative meddeles hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indgivet til be-styrelsen senest 4 dage før generalforsamlingen, dog skal forslag til vedtægtsændringer samt bevillinger af midler ud over det administrative være bestyrelsen i hænde senest 1. marts.

§ 10.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes med 8 dages varsel og afholdes så ofte, bestyrelsen finder det nødvendigt eller efter en af mindst 15 medlemmer til bestyrelsen indgivet skriftlig motiveret begæring med tilkendegivelse af dagsordenen for generalforsamlingen.

Når sådan begæring er indgivet til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 1 måned efter begæringens modtagelse.

Hvis ikke mindst ¾ af de medlemmer, der har ønsket generalforsamlingen indkaldt, er til stede, kan dagsordenen nægtes behandlet.

§ 11.

Den ordinære generalforsamling er altid beslutningsdygtig. Forslag til ændringer af foreningens vedtægter eller bevillinger af midler udover det administrative kan dog kun vedtages, hvis mindst 30 stemmeberettigede af foreningens medlemmer er til stede, eller forslagene har været udsendt til samtlige medlemmer senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Vedtægtsændringer og forslag til bevillinger udover det administrative skal altid vedtages af mindst 2/3 af de fremmødte. Øvrige forslag vedtages med simpelt flertal.

§ 12.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der alle skal være medlem af foreningen.

Uden for bestyrelsen vælges 2 bestyrelsessuppleanter, 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.

På alle lige år vælger generalforsamlingen formand, 2 bestyrelsesmedlemmer,1 bestyrelses-suppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant.

På alle ulige år vælges 2 bestyrelsesmedlemmer, 1 bestyrelsessuppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant. Valgene gælder for 2 år. Dog vælges revisorsuppleanten kun for 1 år.

Afgår et medlem af bestyrelsen, en bestyrelsessuppleant eller en revisor midt i valgperioden, vælger generalforsamlingen en stedfortræder for kun 1 år.

Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, kasserer og sekretær.

Et medlem kan ikke indvælges til en tillidspost, når den pågældende ikke er til stede ved generalforsamlingen, med mindre der foreligger en fuldmagt.

§ 13.

Et bestyrelsesmedlem, der uden lovlig grund udebliver fra 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder, må udgå af bestyrelsen, og en suppleant indtræder i hans sted.

§ 14.

Bestyrelsen har ledelsen af foreningens virksomhed. Der holdes møde, så ofte formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt. Over forhandlingerne fører sekretæren protokol.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 3 bestyrelsesmedlemmer er til stede.

I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Bestyrelsens samlede refusion for det kommende år fastsættes af generalforsamlingen.

§ 15. Enhver foreningen vedkommende retshandel er bindende for foreningen, når det som samme oprettede er underskrevet af formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer.

§ 16.

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Regnskabet skal tilstilles revisorerne inden 1. marts. Regnskabet skal være kritisk revideret og godkendt således, at det godkendte regnskab kan udsendes til medlemmerne samtidig med indkaldelsen til generalforsamlingen.

Der skal mindst en gang årligt foretages uanmeldt revision.

§ 17.

Foreningens midler indsættes på en bank- eller girokonto i foreningens navn. På kontoen kan kun hæves med formandens og kassererens underskrifter i forening.

Den kontante kassebeholdning må som hovedregel ikke overstige kr. 2.000,-.

Vedrørende eventuel kautionsforsikring bestemmes dennes størrelse af generalforsamlingen.

§ 18.

Alle regningskrav på foreningen skal anvises af formanden til betaling.

§ 19.

Foreningens opløsning kan kun finde sted efter forslag fra bestyrelsen eller ¼ af foreningens medlemmer og kan kun vedtages efter de samme regler, som gælder for vedtægtsændringer. Forslaget kan tillige indeholde bestemmelser om anvendelse af foreningens formue.

Foreningen kan dog ikke opløses, så længe der påhviler den gældsforpligtelser.

§ 20

Fortove skal renholdes for generende ukrudt, og selve grunden skal holdes i en sådan orden, at ukrudt ikke ødelægger naboernes haver.

Forhaverne skal holdes fri for oplagsplads, bilvrag o. lign. og i øvrigt holdes således, at grundene ikke er til gene for Pilelys øvrige medlemmer.

Affald må ifølge Miljøministeriets affaldsbekendtgørelse ikke afbrændes.

Hvis eventuel klage, der giver anledning til påbud, ikke afhjælpes inden 3 uger, vil arbejdet blive udført af foreningen Pilely på grundejerens regning, og pengekravet vil herefter overgå til inkasso hos foreningens advokat.

Af hensyn til vejenes vedligeholdelse, støjniveauet, miljøbelastningen, og voksne og børns færden, skal hastigheden i foreningens område nedsættettil 20 kilometer i timen.

Disse vedtægter træder i kraft den 7. april 2017.

Ole J. Andreasen