Forside

Afhentning af affald i Pilely

Dagrenovation:

Dagrenovation afhentes hver mandag morgen. Foreningens medlemmer skal benytte godkendte affaldsstativer. Ønsker du et andet stativ end det du har, kan du bestille en 240 l container på dette link: http://www.taarnby.dk/borger/natur-og-miljoe/affald/dagrenovation/bestilling-af-240-l-container/

Storskrald afhentes hver den 4. mandag i måneden. Alt om skrald, storskrald m.v. kan du læse her: http://www.taarnby.dk/borger/natur-og-miljoe/affald/storskrald/

Du kan også hente app'en "Affaldsportal" til din smartphone, hvor man kan se afhentningsdage og hvad der bliver hentet.

Genbrugspladser:

Kirstinehøj: http://www.a-r-c.dk/privat/genbrugsplads/genbrugspladser/kirstinehoej-genbrugsplads

Dragør: http://www.a-r-c.dk/privat/genbrugsplads/genbrugspladser/dragoer-genbrugsplads

Nyhed vedrørende nye affaldsbeholdere - Forår 2022

Besked fra Tårnby kommune til beboerne:

Tårnby Kommune skal ligesom alle andre danske kommuner sortere flere typer affald. Derfor ændrer og udvider Tårnby Kommune affaldsordningerne i 2022.

Ændringerne betyder, at vi fra oktober 2022 skal sortere madaffald, farligt affald og mad- & drikkekartoner. Vi ændrer også i sammen- sætningen af affaldstyper i de affaldsbeholdere, du har stående i dag. I september vil du modtage en ny affaldsbeholder magen til dem, du har, en lille madaffaldskurv til køkkenet og en miljøboks til farligt affald. Få et overblik over ændringerne på side 2.

Vær opmærksom på, at adgangsforhold og affaldsbeholdernes standplads skal leve op til affaldsregulativet.

2022 er et år, hvor der sker flere ændringer og justeringer i affaldsordningerne. Vi har meget at se til med nye ordninger og tømmeruter, og der kan derfor forekomme afvigelser i indsamlingen
af affald. Vi håber på din forståelse. Skulle der ske fejl, så meld det ind via formularen på hjemmesiden eller appen Affaldsportal.

Tidslinje - Det sker i 2022:

April:

Haveaffald og storskrald: Begge ordninger skifter fra tømning en gang om måne- den til tømning hver 4. uge.

Restaffald: Nogle husstande vil også opleve, at der kommer nye tømmedage for restaffald.

Du kan se dine nye tøm- medage og downloade en tømmekalender på hjemme- siden og Affaldsportal.

August:

Mere information: Du modtager mere information om levering af nye beholdere via e-Boks.

September: Du modtager de nye beholdere.

Oktober:

Ændringer i affaldsord- ningerne træder i kraft, og vi tømmer efter de nye ordninger.

Sådan ændrer din affaldsordning sig i 2022:

Information til borgerne

Jo bedre affaldet er sorteret, jo mere kan vi genanvende. For mange vil det være nyt at sortere, og vi ønsker at gøre det så nemt som muligt. Sammen med de nye beholdere vil alle modtage grundig information om, hvilket affald, de må lægge i den enkelte beholder. De nye affaldsbeholdere vil være mærket med piktogrammer på forsiden, så man nemt kan se, hvilken type affald de er til, og på indersiden af låget vil der være en sorteringsvejledning, der viser, hvad der må lægges i de enkelte rum.

Placeringen af beholderne samt til vejen hen til dem:
Husejere i Tårnby Kommune skal allerede i dag opfylde en række krav for at få afhentet restaffald, pap, papir og andet affald. Kravene er beskrevet i kommunens affaldsregulativ. Når der fremover vil være endnu flere affaldsbeholdere på hjul, som skal køres frem og tilbage, betyder det, at håndhævelsen af disse krav vil blive skærpet. De vigtigste krav til placeringen af affaldsbeholdere samt til vejen fra skraldebil hen til beholdere, se billedet neden for.

Er der udfordringer i jeres grundejerforening?
Vi ved, at der nogle steder i kommunen er områder, hvor der kan være udfordringer med at opfylde Arbejdstilsynets regler for skraldemændenes håndtering af affaldsbeholderne. Det kan fx skyldes store niveauforskelle på grundene, trapper, ujævne belægninger eller smalle gangstier, der udsætter skraldemændene for uhensigtsmæssige arbejdsforhold, tunge løft eller andre arbejdsmiljø-risici. Hvis der i jeres grundejerforening er denne type udfordringer, vil vi bede jer om at kontakte os på telefon 32 47 15 36. Så vil vi sammen med renovatøren komme ud i området for at vurdere adgangsforholdene og rådgive om, hvilke ændringer der skal til, for at vi fortsat kan afhente beholderne, hvor de er placeret på grunden. Dermed undgår husejeren selv at skulle køre beholderne til fortovskant på tømmedagen, og tilbage igen.

Behov for mere information?
Vi håber, at I vil være med til at informere medlemmerne i jeres grundejerforening, og vi bidrager gerne med råd og vejledning.
Kontakt kommunens affaldsteam via borger.dk eller telefon 32 47 15 36.
Du kan læse mere på: https://www.taarnby.dk/borger/natur-og-miljoe/affald

Tårnby Kommune

| Svar

Nyeste kommentarer

20.11 | 07:57

Stor tak til bestyrelsen for en dejlig 70 års jubilæumsfest.

19.03 | 15:15

Hej..Jag skriver på svenska..Vi söker Ketty Brink på Mortel alle 17 och finner inget telefonnummer.
Skicka gärna svar över mail så skickar jag ett telefonummer

19.03 | 11:09

Vi skrev om bismag på drikkevandet d. 20/12 2020, og er lidt kede af at ingen har svaret men tager det for et udtryk for, at det er der ikke.

01.01 | 14:32

Ønsker Pilely Godt nytår
Har dog en stor appel til dem på Hilversumvej ud for 56 A .
Fjern venligst al jeres nytårs efterladenskaber straks.
Mvh. 56 A