Generalforsamling 2020

Grundejerforeningen Pilely

Torsdag den 3. september 2020 i Kulturzonen

1. Valg af dirigent

Rich Senger blev valgt som dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.

Der var mødt 28 personer op til generalforsamlingen – heraf 22 stemmeberettigede medlemmer. Derudover forelå der 3 fundmaget, således at der var 25 stemmeberettigede i alt.

2. Formandens beretning

Nye beboere

Siden sidste generalforsamling er der kommet flere nye beboere til:

-          Cecilie og Timos overtog i maj 2019 Hilversumvej 22 sammen med deres lille datter.

-          Melina og Niklas overtog i september 2019 Hilversumvej 20

Runde dage

I februar 2020 havde Sonja og Flemming Rasmussen guldbryllup, mens Ralph Dall rundede 75 år i juni i år.

Endnu en gang tillykke med jeres respektive mærkedage.

Fastelavn

Fastelavn i 2020 var nok en gang en succes, hvor vi havde fint vejr (årstiden taget i betragtning).

Som vanligt var de fremmødte børn (44 tilmeldte) samt et par enkelte voksne klædt kreativt og flotte ud.

Selve tøndeslagningen foregik problemfrit med fire velfortjente bund- og tøndekonger til følge.

Snerydning

I februar 2020 blev vi kontaktet af Amager Rullegræs, idet de nu har for mange kunder at rydde sne for. Derfor er de begyndt at fravælge nogle af deres kunder, da de ikke har mandskab og maskiner nok i garagen.

I den forbindelse er vi blevet ”tilbudt” 5% rabat over en kontraktperiode på 5 år.

Der er flere parametre, der indlejrer sig i valget af en leverandør til snerydning. Ud over prisen og kontraktlængde kan kvaliteten på arbejde og ”udrykningstid” også påvirke ens overvejelser.

Vi har igennem de seneste to sæsoner kun fået ryddet sne to gange, og derfor er valget måske ikke lige til.

Oftest når man måske selv at rydde eget fortov, inden Amager Rullegræs kommer forbi, og så er det kun kørebanen der bliver ryddet. Men oftest er meget af sneen allerede trykket ned af kørende biler, og så er snerydningen på vejbanen nærmest ligegyldig.

Omvendt kan man ikke forudse vejrets luner, og desuden er det ikke alle grundejere, der er lige raske eller har tid til at rydde sne om morgenen inden, de går på arbejde.

Derfor er den nye aftale fra Amager Rullegræs lagt ud til Generalforsamlingen til afstemning.

Status på bebyggelsesprocenten

På Generalforsamlingen i 2018 besluttede vi at ansøge kommunen om at forhøje bebyggelsesprocenten fra 25 % til 30 %. Denne ansøgning blev afleveret til kommunen i sensommeren 2018.

Fra kommunens side blev vi gjort bekendt med, at vi ville blive omfattet af samme lokalplan som vores nabogrundejerforening Strandgården. Kommunen forudså dog nogle problemer med hensyn til støjcirkulærets § 16, stk. 4, som betyder, at lydniveauet i sove- og opholdsrum ikke må overstige 30 db., samt det forhold, at en del af Strandgården ligger inden for Transportkorridoren (i dette tilfælde gasledningen fra Sverige til Sjælland).

Kommunen skulle rette henvendelse til Erhvervsstyrelsen og til Energinet for at høre, om de havde indvendinger imod en forhøjelse af bebyggelsesprocenten.

Forventningen var tidligere, at vi ville få en endelig beslutning i løbet af 2019. Det skete som bekendt ikke, og sidenhen er vi nr. 16 på Bygge og Ejendomsudvalgets prioriteringsliste uden noget tidsestimat.

Vi har flere sager kørende med kommunen i øjeblikket, og derfor ligger vores førsteprioritet ikke på denne sag lige nu. Men vi er helt bevidste om, at det er underligt, at vi skal vente med at få afgjort vores skæbne pga. forhold i en anden grundejerforening.

Overdragelse af Nøragersmindevej til kommunen

Pilelys forsøg på at få Tårnby kommune til at overtage Nøragersmindevej som offentlig vej startede helt tilbage i 1986 og 1992, hvor Arne Pedersen skrev til Tårnby kommune – og hvor vi fik afslag. Siden har vi søgt i 2003 og 3 gange i 2019 - fortsat uden held.

Men for at gøre en lang historie kort, kan vi som bestyrelse ikke forstå, hvorfor hele Nøragersmindevej ikke er en kommunal vej - grundet børneinstitutionen Strandgården, pumpestationen ved indgangen til fælleden som jævnligt tilses, den øgede trafik til købmand med pakkeshop, hundeluftere på trekantområdet, ryttere - og andet godtfolk - der benytter indgangen til fælleden ved Hilversumvej og ankommer i bil.

Vi havde i juni 2019 besøg af Teknik- og miljøudvalget samt Teknisk Forvaltning, hvor vi diskuterede denne situation og særligt fremførte, at den lukkede ende af Ryomgårdsvej og den vestlige ende af Ugandavej jo er kommunale veje.

I august 2019 fik vi så endnu engang afslag på en mulig overtagelse. Kommunens argument var, at Ugandavej både har en kommunal lagerplads og et plejehjem. Hvorfor det ikke kan sidestilles med en pumpestation, en købmand med pakkeshop og en børneinstitution med over 150 børn. Det er der ingen, der kan forstå!

Ryomgårdsvej anså Teknisk forvaltning ikke længere som en vej, der opfyldte kravene til at være en kommunal vej.

Det var egentlig planen at vende tilbage til kommunen i foråret 2020, men der kom COVID-19 i vejen. Senest har Ole gjort et kæmpe stykke arbejde for at sammenstykke et indlæg til pressen, hvori bl.a. fremføres den nuværende borgmesters krav om, at Nøragersmindevej skal være kommunal vej – altså fremført under hans virke som formand for G/F Nøragersminde - og inden han blev borgmester (Man kan jo have et standpunkt - indtil man tager et nyt)!

Vi har sendt materialet til udtalelse på Rådhuset, inden vi sender det til pressen.

Vi kæmper videre med næb og klør, og selvom Ole udtræder af bestyrelsen i dag, så har den resterende del af bestyrelsen besluttet, at Ole fortsat skal repræsentere Pilely på vejområdet, og her varetage foreningens interesser i forhold til Tårnby kommune m. fl. (i samråd med bestyrelsen). Derved kan vi fortsat nyde godt af hans kompetencer, hans iver efter retfærdighed, og hans viden om sagen og historien bag.

Renovering af Nøragersmindevej

Vi har på dagens Generalforsamling fremsat et forslag om en omfattende renovering af vores del af Nøragersmindevej. Vejen blev senest istandsat tilbage i år 2000, og den har bestemt set bedre dage. Vi har haft flere entreprenører ude at se på vejen, og de er hver især kommet med deres forslag til, hvordan en sådan reparation kan foretages.

I samme ombæring valgte vi at undersøge, hvad en total istandsættelse vil koste? Det viser sig, at der ved en total istandsættelse både er penge at spare pr. m2, og at vi samtidig vil kunne slippe for en række fremtidige reparationsudgifter.

Vi har også spurgt G/F Strandgården, om de er interesseret i at få istandsat deres side af Nøragersmindevej, så vi kan få en samlet løsning, men det er de ikke.  Det skyldes bl.a., at de er i gang med, at få lavet en større analyse af deres vejbrøndes tilstand, og da de ikke kender udfaldet af denne endnu, så de har ingen planer om at afholde omkostninger på Nøragersmindevej, hvor de i øvrigt ingen vejbrønde har.

Diget ud mod fælleden

Tårnby kommune fører p.t. en sag mod de beboere på Hilversumvej, som har en baghave, der grænser op til diget ud mod fælleden. Tårnby kommune vil hindre, at beboerne bruger diget, som er kommunalt, men samtidig ønsker kommunen, at der skal være fri adgang for offentligheden.  Beboerne har klaget over kommunernes fremfærd.

I næsten 30 år har de berørte beboere passet diget. Enkelte (primært i G/F Strandgården) har dog også bygget på diget, eller inddraget det som en del af egen grund.  De fleste beboere har dog blot slået græsset og holdt den vilde bevoksning nede, og det vil på ingen måde være attraktivt for de beboere at have tilfældige personer rendende klods op ad deres baghave i tide og utide.

Sagen er endnu ikke afsluttet.

Fibernet i Pilely

I efteråret 2019 startede det store gravearbejde i Pilely med at få lagt fiberkabler ned i jorden af Viktech på vegne af TDC. Det blev indlagt til de beboere, der ønskede mulighed for at blive tilsluttet – og det var gratis. Arbejdet blev afsluttet mere eller mindre til tiden, og det er sidenhen blevet muligt - og konstateret vellykket - at blive koblet op til en fiberforbindelse, der kan snige sig op på 1.000 Mbit.

Der udestår dog fortsat enkelte asfaltreparationer fra Viktech på tværs af vejene og på hjørnet af Hilversumvej (den vestlige ende). Det er anerkendt af Viktech og TDC, at det skal udbedres. De havde lovet, at det ville ske i løbet af sommeren (når det blev varmt i vejret), men nu forventer vi, at det vil blive afsluttet, inden vinteren sætter ind i år.

Dirigenten spurgte om der var bemærkninger til formandens beretning. Det var ikke tilfældet.

Formandens beretning blev godkendt.

3. Regnskab

Foreningens kasserer, gennemgik foreningens regnskaber for 2019 for henholdsvis Pilely og Vejfonden. Han forklarede supplerende, at regnskaberne var godkendt af foreningens revisorer den 26/2 2020.

Dirigenten spurgte, om der var bemærkninger til kassererens regnskaber. Det var ikke tilfældet.

Begge regnskaber blev godkendt.

Forslag til kontingent for 2020

Kontingent til foreningens drift - uændret 400 kr.

Kontingent til "Vejfonden" - uændret 1.000 kr.

Kassereren bemærkede, at for så vidt at forslaget om snerydning blev vedtaget, så ville kontingentet stige fra 230 kr. til 260 kr. Hvis forslaget om snerydning blev nedstemt, så ville bidraget til snerydning helt bortfalde.

Dirigenten spurgte, om der var bemærkninger til kassererens forslag til kontingent for 2020.

Det var ikke tilfældet. Forslaget vedtaget.

Kassereren forklarede, at kontingentopkrævning forventes udsendt i september til forfald i oktober måned 2020.

4. Forslag

Forslag vedrørende totalrenovering  af kørebanen på Nøragersmindevej

Formanden henviste til det udsendte forslag vedrørende totalrenovering af kørebanen på Nøragersmindevej, der ville medføre en udgift for Pilely på 295.000 kr., som ville blive dækket af vejfonden. Han forklarede, at alternativet (hvis forslaget blev nedstemt) ville være en lapning af de værste huller på Nøragersmindevej, hvilket ville medføre en udgift på anslået 66.000 kr.

Han bemærkede derudover, at han efter udsendelse af indkaldelsen til generalforsamlingen var blevet opfordret af et medlem til at undersøge om forseglingen i det oprindelige tilbud var tilstrækkelig stærk, såfremt den anden halvdel af vejen ikke bliver lavet. På grundlag heraf havde han indhentet et supplerende tilbud på 22.000 kr. til en ekstra stærk forsegling, der vil kunne holde i mange år.

Inden igangsættelse af vejarbejdet ville han foretage opfølgning hos G/F Strandgården for at få belyst, hvad udsigterne er for, at de vil istandsætte deres del.

Forslaget blev diskuteret flittigt. Spørgsmålet var, om det var nødvendigt med en totalrenovering, når de andre steder godt kunne nøjes med en lapning, en kritik af, at kommunen ikke for længst havde overtaget Nøragersmindevej, om der var taget hensyn til cykler, der skulle køre over ”bump” for at komme fra Nøragersmindevej ind på Slødam Allé, om bestyrelsen ikke kunne overtale Strandgården til at være med til at betale for rendestensbrøndende, når de kun ligger i vores side af vejen, og om den sydlige side af Nøragersmindevej ikke er i så dårlig stand, at bestyrelsen alligevel kan overtale Strandgården til at gå ind på en fælles ”deal” om en samlet løsning på Nøragersmindevej.

Bestyrelsen besvarede de stillede spørgsmål, så de ikke gav anledning til yderligere bemærkninger.

Forslaget blev vedtaget med 25 stemmer. Ingen stemte imod, og ingen undlod at stemme.

Forslaget vedrørende snerydning de kommende 5 år

Formanden henviste til det udsendte forslag, hvoraf det fremgår, at snerydningen, hvis den vedtages, vil komme til at koste 261,25 pr. parcel (Red.: opkræves med 260 kr.).

Dirigenten tilkendegav, at der jo var tale om en slags forsikring, og at alle hans forsikringer steg med mere end 30 kr. hvert år, så han synes at alle de fremmødte skulle stemme for forslaget.

Der var ingen andre der ønskede ordet.

Forslaget vedtaget med 24 stemmer. 1 stemte imod og ingen undlod at stemme.

5. Valg til bestyrelsen

Formand Martin Jansen som var på valg (2 år) blev genvalgt.

Bestyrelsesmedlem Ole Andreasen ønskede ikke genvalg. Ina Christoffersen blev valgt for 2 år som nyt bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsesmedlem Jan Ole Hansen (2 år) blev genvalgt

Bestyrelsessuppleant Ina Christoffersen (2 år) kunne ikke genvælges grundet ny plads som bestyrelsesmedlem.

Formanden foreslog valg af Timos Adraktas.

Dirigenten oplyste, at Timos Adraktas ikke kunne vælges, da han ikke var til stede ved generalforsamlingen. (Red. Vedtægter for Pilely, § 12, sidste afsnit. Et medlem kan ikke vælges til en tillidspost, når den pågældende ikke er til stede ved generalforsamlingen, med mindre, der foreligger en fuldmagt).

Tina Hvenekilde Linnet og Tina Pedersen ønskede herefter begge at opstille til den ledige post som bestyrelsessuppleant. Dirigenten iværksatte afstemning. Tina Hvenekilde Linnet fik 8 stemmer. Tina Pedersen fik 7 stemmer. Tina Hvenekilde blev dermed valgt som bestyrelsessuppleant.

Revisor Preben Eriksen som var på valg (2år) blev genvalgt

Revisorsuppleant Erik Kjeld Hansen (1 år) stillede ikke op. Thomas Kongensgaard blev valgt som ny revisorsuppleant.

6. Eventuelt

Brian Bruun bemærkede, at kommunen endnu ikke har godkendt en bebyggelsesprocent på 30 i en eneste grundejerforening. Så hvis en grundejer har en konkret byggesag, hvor der er behov for at gøre brug af en bebyggelsesgrad på 30%, så bør vedkommende søge, selvom denne bebyggelsesprocent endnu ikke er vedtaget. I en sådan situation bør Teknisk Forvaltning være positiv stemt.

Formanden takkede den afgående næstformand, Ole Andreasen, for de mange år som yderst aktiv i bestyrelsen og overrakte ham en gave på vegne af hele grundejerforeningen.

Den afgående næstformand, Ole Andreasen, takkede Arne Pedersen og Rich. Senger for deres mangeårige utrættelige arbejde for foreningen, og for at han altid havde kunnet hente hjælp og inspiration hos dem. Han takkede bestyrelsen for gaven og for det gode samarbejde, der var i bestyrelsen. Han takkede endvidere foreningens medlemmer for altid at stå sammen økonomisk i vejsager, og endelig takkede han sin kone, Alice, for at have stået ham bi og for hendes arrangement i Oles arbejde med grundejerforeningen. .

Formanden og dirigenten afsluttede generalforsamlingen og ønskede alle en godt hjemtur.

20.11 | 07:57

Stor tak til bestyrelsen for en dejlig 70 års jubilæumsfest.

19.03 | 15:15

Hej..Jag skriver på svenska..Vi söker Ketty Brink på Mortel alle 17 och finner inget telefonnummer.
Skicka gärna svar över mail så skickar jag ett telefonummer

19.03 | 11:09

Vi skrev om bismag på drikkevandet d. 20/12 2020, og er lidt kede af at ingen har svaret men tager det for et udtryk for, at det er der ikke.

01.01 | 14:32

Ønsker Pilely Godt nytår
Har dog en stor appel til dem på Hilversumvej ud for 56 A .
Fjern venligst al jeres nytårs efterladenskaber straks.
Mvh. 56 A