Referat 2021

Referat Generalforsamling 2021

Mandag den 4. oktober 2021 i Kulturzonen

Ole Jan Andreasen blev valgt som dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.

Som stemmetællere blev valgt Tina Hvenekilde Linnet og Svend-Erik Nielsen.

Der var mødt 33 personer op til generalforsamlingen – heraf 23 stemmeberettigede medlemmer. Der forelå ingen fuldmagter.

Nye beboere

Siden sidste generalforsamling er der kommet flere nye beboere til:

-          Aziz og Farzana Ahmed overtog i november 2020 Hilversumvej 45.

-          Mia Pedersen og Tim Karlsen overtog i januar 2021 Hilversumvej 10

-          Shazade og Shahbaz Mahmood overtog i februar 2021 Nøragersmindvej 136

-          Pia og Allan Raahauge overtog i marts 2021 Hilversumvej 44

Runde dage

Krondiamantbryllup (65 år) for Hedvig og Harry Larsen d. 29. marts 2021, Slødam Allé 7.

Harry Larsen døde desværre i august måned. Æret være hans minde.

Vi har desværre ikke haft mulighed for at afholde fastelavn i 2021 grundet COVID-19 forsamlingsrestriktioner, men vi vender stærkt tilbage i 2022.

Status på bebyggelsesprocenten

Som nævnt på de seneste generalforsamlinger, så er der intet konkret nyt om forhøjelse af vores bebyggelsesprocent.

På Generalforsamlingen i 2018 besluttede vi at ansøge kommunen om at forhøje bebyggelsesprocenten fra 25% til 30%. Denne ansøgning blev afleveret til kommunen i sensommeren 2018.

Status er stort set uændret siden sidste år med den tilføjelse, at vi nu er nr. 15 på en lang prioriteringsliste over lokalplaner, der skal ændres. Men som det også blev bemærket på generalforsamlingen i 2020, så fremgår følgende af referatet fra Bygge og Ejendomsudvalget:

Referat 15. september 2020

”Forvaltningen har modtaget en række ansøgninger for grunde, omfattet af Lokalplan 43, på baggrund af Udvalgets beslutning om, at Kommunen vil se positivt på ansøgninger fra grundejerforeninger, der på baggrund af en lovlig generalforsamlingsbeslutning ønsker at få forhøjet bebyggelsesprocenten til 30, svarende til Bygningsreglementets nyere bestemmelser herom.”

Overdragelse af Nøragersmindevej til kommunen

Som I alle ved, så har vi en hel del offentlig trafik på Nøragersmindevej, Hilversumvej og Slødam Allé, til pumpestationerne, Strandgårdens børnecenter med over 150 børn, købmand og pakkeshop med 10 – 12.000 pakker pr. år, og offentlig trafik til Naturpark Amager med Birkeskoven og med udgangspunkt for 1/2 Amarmino.

Den 29. januar 2019 sendte Pilely en skrivelse til borgmester Allan Andersen med anmodning om et møde med henblik på opgradering af Nøragersmindevej til kommunal vej. Borgmesteren nægtede at holde møde, og han nægtede at opgradere Nøragersmindevej.

I stedet for at acceptere borgmesterens afvisning valgte vi at fremsende yderligere 3 ansøgninger og at deltage i en vejbesigtigelse, hvor vi tillige søgte om opgradering af Hilversumvej og Slødam Allé. Alt blev afvist, og vi modtog aldrig en klagevejledning.

På et møde med Teknisk Forvaltning i 2020 påstod forvaltningen, at vi aldrig havde fremsendt en ansøgning (kun en forespørgsel), at der aldrig var truffet afgørelse, og vi derfor ikke var berettiget til at klage.

I stedet for at skændes med Teknisk Forvaltning valgte vi at sende en klage til Ankestyrelsen med en lang række klagepunkter. Ankestyrelsen videresendte vores klage til Vejdirektoratet, da de fleste punkter vedrørte vejforhold.

Den 22. september 2021 modtog vi afgørelsen fra Vejdirektoratet. Her retter Vejdirektoratet en sønderlemmende kritik mod borgmester Allan Andersen og Teknisk Forvaltning på følgende punkter:

• Tårnby kommune har truffet en mangelfuld afgørelse vedrørende Nøragersmindevej, Hilversumvej og Slødam Allé, og sagen hjemsendes til fornyet behandling i kommunen.

• Tårnby kommune har undladt at medsende en klagevejledning til Pilely.

• Tårnby kommune traf en ulovlig beslutning, da de i 2003 overførte den sydlige side af Nøragersmindevej i landzonen til administration efter reglerne for byzone.

• Tårnby kommune har pligt til hvert 5 år at vurdere, hvilke veje i kommunen som evt. skal opgraderes, og hvilke der skal nedgraderes. Hvis Tårnby kommune har foretaget en sådan vurdering, så har kommunen undladt at opfylde sin notatpligt, da kommunens vurderinger skal kunne dokumenteres.
    • Tårnby kommune har undladt at inddrage det forvaltningsretslige lighedsprincip i deres afgørelse om at Nøragersmindevej m.v. ikke kan opgraderes. Kommunen har bl.a. undladt at forklare, hvad forskellen er på Nøragersmindevej i forhold til Ugandavej, Mejlskovvej, Chrilles Tønnesens Allé og T. H. Philipsensvej, der alle er offentlige veje. Særligt Ugandavej er interessant idet kommunen oplyser:

”At Ugandavej selv i dag er berettiget til av være en offentlig vej, da man både har et kommunalt plejehjem, der grænser til vejen og at kommunens lagerplads har adresse på Ugandavej”.

Hvordan Ugandavej adskiller sig fra Nøragersmindevej, der fører til Elborg Allé, hvor der ligger en kommunal børneinstitution, og til Hilversumvej, hvor kommunen ejer en ejendom, der udnyttes som parkeringsplads og adgang til Naturpark Amager, er ikke nærmere forklaret.

• Tårnby kommune har undladt at oplyse Pilely om, hvorvidt at eksisterende vejbelysning på Hilversumvej umiddelbart nord for Nøragersmindevej er tilstrækkelig (”Hilversumvej 2”).

• Tårnby kommune bliver gjort opmærksom på, at kommunen som vejmyndighed har samme forpligtelse til renholdelse ud for deres ejendomme som alle andre.

På 3 områder får vi ikke medhold hos Vejdirektoratet.

• Af vores klage fremgår det, at vi opfatter borgmester Allan Andersen og forhenværende borgmester Henrik Zimino som inhabile. Vejdirektoratet konkluderer, at de ikke er inhabile.

• Næste gang at den sydlige side af Nøragersmindevej ud for marken skal repareres, så er vi som brugere forpligtet til forholdsmæssigt at deltage i betalingen sammen med G/F Nøragersminde og G/F Strandgåden. Kommunen kan anmode Pilely om at være med til at betale, men hvis vi siger nej til dette (og det gør vi), så skal kommunen ud til hver enkelt grundejer og pålægge dem at betale en andel.  Så i praksis vil vi tro, at Tårnby kommune fortsat vil betale for dette vejestykke, som de tidligere har gjort.

• Vedrørende den offentlige trafik på Nøragersmindevej m.v., så anfører Vejdirektoratet, at trafikken på Nøragersmindevej er vedkommende – og dermed ikke offentlig trafik. Hvis trafikken overvejende er offentlig trafik, så ville kommunen ikke kunne snige sig udenom.

Det interessante ved sagens kerne, altså opgraderingen, er, at trafikken på Ugandavej heller ikke overvejende er offentlig trafik, men den alligevel er kommunal, baseret på nogle argumenter, som åbenbart ikke gælder for os. Og hvorfor det ikke gælder for os, har kommunen ikke skriftligt eller mundtligt meddelt os.

Det er desuden kommet os for øre, at kommunen overvejer at udvide parkeringsområdet ved pumpestationen.

Renovering af Nøragersmindevej

På generalforsamlingen i 2020 blev det vedtaget, at vores del af Nøragersmindevej skulle have ny asfalt, og at det herunder kunne blive nødvendigt med udskiftning af flere vejriste. Reparationen blev effektueret i efteråret 2020 af Entreprenør Jim Marschall. Vi har efterfølgende konstateret, at der er kommet asfalt i brøndene på Nøragersmindevej, hvilket entreprenøren er blevet orienteret om og bedt om at udbedre. Dette vil blive udført indenfor de kommende uger.

Diget ud mod fælleden

Som det formentlig er alle bekendt, så er diget bag Hilversumvej og Elborg Allé endt i en strid mellem beboerne langs diget og Tårnby kommune.

Langs diget var der engang et militærhegn ind til skydeterrænet på Kalvebod fælled. Hegnet er rustet væk for 30 – 50 år siden, og beboerne langs diget har derfor haft fri adgang til diget, mens kommunen konsekvent har holdt diget lukket for offentligheden.

Formanden for G/F Strandgården spurgte i 1996 Tårnby kommune, hvordan beboerne skulle forholde sig til diget?

Tårnby kommune svarede - at den enkeltes udnyttelse af arealet måtte bero på eget skøn!

Tårnby kommune mente på et tidspunkt, at enkelte beboere langs diget havde overfortolket deres ”brugsret”. Efter det oplyste siges det, at

• En grundejer havde etableret trapper og bygget en bro ud i afvandingskanalen, hvor han også havde en båd.
  • En grundejer havde bygget et udendørs spabad ind i diget.
  • En grundejer havde bygget et svømmebassin ind i diget.
  • Og en grundejer havde gravet i diget og lagt fliser.

Tårnby kommune valgte derfor tilsyneladende at ophæve aftalen med beboerne i G/F Strandgården og anmode samtlige beboerne om at lovliggøre diget.

Efter at Allan Andersen er blevet borgmester, besluttede han i 2019, at han ville åbne diget for offentligheden og etablere et nyt langsgående hegn mellem diget og de bagvedliggende parceller.

Det vil betyde, at en del af bevoksningen skal fjernes, dyrelivet med dådyr, ræve, ænder og en række andre fuglearter vil blive skadet, og beboerne vil blive udsat for massive indsigtsgener fra toppen af diget, ligesom grundejerforeningen vil kunne forvente endnu mere offentlig trafik på foreningens veje af folk, der skal ud at gå på diget.

Bestyrelsen er af den opfattelse, at det må være Tårnby kommunes pligt at skride ind over for konkret konstaterede ulovligheder, men at Tårnby Kommune ikke kan tillade sig at foretage, hvad der ligner kollektiv afstraffelse af samtlige beboerne langs diget ved at åbne det for offentligheden og spærre beboerne inde bag et 1,80 meter højt hegn.

Bestyrelsen har derfor anmeldt G/F Pilely som part i sagen.

Borgmesterens forslag skulle være vedtaget på et møde i Teknik- og Miljøudvalget, den 26. august 2021, hvor Socialdemokratiet sammen med SF har flertal.

Af forslaget fremgik det, at startomkostningerne ville være 28.600 og de årlige omkostninger 62.997 svarende til i alt 658.570 kr. over en 10-årig periode. Dertil kommer etablering af hegn, hvor prisen er hemmeligholdt. Det vil formentlig koste ca. ½ million kroner, så den samlede omkostning kommer op på knapt 1,2 millioner kroner. Hertil er ikke medregnet de udgifter, som kommunen allerede har afholdt til advokat m.v.

Til alt held meldte både et medlem af SF og et medlem af Socialdemokratiet afbud til udvalgsmødet. Forslaget blev derfor nedstemt af Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti med begrundelsen, at de ønsker en plejeplan med begrænset adgang til diget.

Borgmester Allan Andersen følte efterfølgende så stort et behov for at fremvise sin frustration over det nedstemte forslag, at han på Facebook beskyldte V, K og DF for at kortslutte forslaget.

Det nedstemte forslag er nu sendt tilbage til Teknisk Forvaltning, der skal finde en løsning, der tilgodeser udvalgets konklusion. Der vil derfor gå mindst ½ år, før der kan stilles et nyt forslag, der forhåbentligt vil tilgodese beboerne langs diget.

Men vi må nok desværre konstatere, at borgmesteren ikke vil respektere en demokratisk beslutning, men i stedet vil forsøge at få beslutningen omgjort efter det kommende kommunevalg.

Fibernet i Pilely

Der udestod nogle enkelte asfaltreparationer fra Viktech på tværs af vejene og på hjørnet af Hilversumvej (den vestlige ende). Det blev endeligt udbedret i starten af oktober 2020.

Godt naboskab

Vi er generelt set en grundejerforening, hvor vi viser hensyn og respekt overfor hinanden og hjælper hinanden. Og jeg vil gerne understrege vigtigheden i den første del, nemlig hensynet og respekten. Når det danske vejr ellers tillader det, vil vi jo alle sammen gerne være ude i haven og nyde haven og vejret. Og vi vil til tider også gerne høre musik, benytte græsslåmaskinen eller i gang med renoveringen. Og her skal der være plads til os alle. Jeg vil gerne henvise til følgende gode tommelfingerregler:

-          Undlad at støj ved spisetider, før kl. 8 i hverdagene (kl. 10 i weekenderne) og efter aftensmaden

-          Sluk for radioen/musikken, når du ikke bruger den.

-          Snak med naboerne hvis du er nødt til at overskride disse tidspunkter

Pilely har ingen sanktionsmuligheder. Vi kan kun opfordre jer alle sammen til at vise hensyn.

Ifølge Bolius kan det dog straffes med bøde at spille musik, der er til væsentlig ulempe for de omkringboende, står der i Ordensbekendtgørelsen, som politiet følger. Det betyder, at det er forbudt at spille så høj musik i haven, at det generer naboerne. Om musik i haven er til gene afhænger bl.a. af tidspunktet. Det er forskel på at spille musik kl. 2 om natten og kl. 14 om dagen.

Dirigenten gennemgik formandens beretning og udbad sig eventuelle bemærkninger.

En grundejer spurgte, om bestyrelsen havde overvejet at afholde en form for Halloween arrangement nu, hvor fastelavn var blevet aflyst grundet Covid-19. Bestyrelsen tog forslaget til efterretning.

Der var enkelte, der ønskede at kommentere det gode naboskab, idet der er udfordringer med en konkret grundejer, der konstant lader radioen kører udenfor til gene for de omkringliggende naboer. Dette er naturligvis ikke i orden – hvilket vil blive meddelt grundejeren.

Derudover var der ingen kommentarer til formandens beretning.

Formandens beretning godkendt med akklamation.

3. Regnskab

Foreningens kasserer, gennemgik foreningens regnskab for 2020 for henholdsvis Pilely og Vejfonden. Begge regnskaber godkendt med akklamation.

Kassereren foreslog uændret kontingent for 2021:

Kontingent til foreningens drift 400 kr.

Kontingent til "Vejfonden" 1.000 kr.

Snerydningsbidrag 260 kr.

Samlet kontingent for 2021 er 1.660 kr.

Kontingent for 2021 blev godkendt.

Kontingentopkrævning forventes udsendt i oktober til forfald i november måned 2021.

I maj måned blev der ved en fejl udsendt kontingentopkrævning for 2021, idet opkrævningen foregår automatisk via PBS i netop denne måned medmindre kasseren aktivt går ind og ændrer dette. Da generalforsamlingen ikke kunne afholdes i april måned, kunne kontingentet heller ikke opkræves per primo juni som normalt. En del grundejere har alligevel valgt at betale den opkrævede kontingent på 1.660 kr., som var samme sats i 2020.

De grundejere der har betalt i maj/juni måned vil ikke blive opkrævet noget kontingent i november måned 2021.

4. Forslag

Der var ingen forslag på dagsordenen til årets generalforsamling.

5. Valg af bestyrelsesmedlemmer

Bestyrelsesmedlem Camilla Petersen ønskede ikke genvalg. Bestyrelsessuppleant Tina Hvenekilde Linnet blev valgt til Bestyrelsen (2 år) med akklamation.

Bestyrelsesmedlem Daniel Jensen (2 år) blev genvalgt med akklamation

Bestyrelsessuppleant Michael Gleerup blev genvalgt (2 år) med akklamation.

Bestyrelsessuppleant Tina Linnet var blevet valgt som bestyrelsesmedlem, hvorfor en ny skulle vælges for 1 år. Ingen ønskede at opstille som bestyrelsessuppleant. Forslag til bestyrelsessuppleant blev udsat.

Revisor Torben Schultz som var på valg (2år) blev genvalgt.

Revisorsuppleant Thomas Kongensgaard (1 år) var ikke til stede, hvorfor han ikke kunne genvælges. Det var heller ikke her muligt at finde en ny revisorsuppleant blandt de fremmødte, hvorfor dette spørgsmål ligeledes blev udsat.

Andy Petersen spurgte om Tårnby kommunes modvilje mod at opgradere Nøragersmindevej kunne skyldes foreningens involvering i forhold omkring diget og vice versa.

Formanden og dirigenten (der har været direkte involveret i de 2 sager) svarede på dette.

Begge forhold er mange år gamle og der er ingen sammenhæng mellem de 2 sager, der ”kører” helt uafhængigt af hinanden.

Nøragersmindevej.

Den tidligere formand, Arne Pedersen, ansøgte på G/F Pilelys vegne om opgradering af Nøragersmindevej i april 1992. Ole Andreasen ansøgte i maj 2002 og i januar 2019. I alle 3 tilfælde har Tårnby kommune nægtet at opgradere Nøragersmindevej, hvilket førte til klagen til Vejdirektoratet.

Diget.

Forhold omkring diget har ”kørt” siden borgmester Torkild Feldvoss tid (1970-1993), hvor kommunen sikrede diget mod uvedkommende trafik til glæde for beboerne. I Henrik Ziminos tid som borgmester fik beboerne lov til at bruge diget efter eget skøn, indtil han i sin sidste periode gjorde indsigelse mod de lidt for ”finurlige” tiltag, som nogle af beboerne havde foretaget. Det er dog først efter at Allan Andersen er blevet borgmester, at denne har set sig så vred på beboerne over den fortsatte brug af diget, at han i 2018/19 krævede ”ulovligheder” fjernet, indhegning af diget og åbning af diget for offentligheden. G/F Pilely har først anmeldt sig som part i sagen vedrørende diget i september 2020 – altså mere end 1½ år efter, at borgmesteren krævede diget åbnet for offentligheden!

Formanden mindede grundejerne om, at de kan tilmelde sig foreningens nyhedsbrev ved at opgive deres e-mail til: gfpilely@gmail.com. Nyhedsbrevet benyttes til at udsende meddelelser til grundejerne, når der er nyt på foreningens hjemmeside: www.grundejerforeningen-pilely.dk

Formanden takkede det afgående bestyrelsesmedlem Camilla Petersen for 8 år som bestyrelsesmedlem og overrakte hende en gave på vegne af hele grundejerforeningen.

Dirigenten takkede generalforsamlingen for god ro og orden.

Formanden takkede generalforsamlingen for et godt møde og ønskede alle en god hjemtur.