Referat fra Generalforsamling

Generalforsamling 2017

Ordinær generalforsamling

torsdag den 6. april 2017 i Kulturzonen

 

  1. Valg af dirigent

  2. Valg af stemmetællere

  3. Formandens beretning

  4. Regnskab for kalenderåret 2016 og forslag til kontingent 2017

  5. Indkomne forslag

  6. Valg

  7. Eventuelt

Formanden bød velkommen.  

Punkt 1. Valg af dirigent.

Rich Senger blev valgt som dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at general-forsamlingen var lovligt indkaldt.  

Punkt 2. Valg af stemmetællere.

Der blev valgt 2 stemmetællere – Arne Pedersen og Torben Schultz. Der var mødt ca. 50 personer til generalforsamlingen – heraf 28 stemmeberettigede medlemmer.

Punkt 3. Formandens beretning.

Min formandsberetning vil i dag bl.a. omhandle emnerne: Flystøj, Facebook gruppe, foreningens hjemmeside, stormflodssikring, hundekennel, vejsyn og nabohjælp.

Dødsfald.

Vi mistede desværre 2 af vore medlemmer i 2016 idet Jørn Christian Byrgesen og Gurli Moesgaard, der begge har boet i foreningen i mange år, afgik ved døden. Ære være deres minde.  

Nye beboere.

Vi efterhånden gamle kan konstatere, at der til stadighed sker salg af ejendomme i foreningens område, og at foreningen bliver yngre og yngre - selvom den får flere og flere år på bagen.

I 2016 flyttede der nye beboere ind på adressen Hilversumvej 19, og i 2017 flytter der nye beboere ind på adressen Hilversumvej 8 og Hilversumvej 40. Disse vil vi gerne byde velkommen i forenin-gen. Derudover har vi fået oplyst, at Slødam Allé 14 er sat til salg,     

Særlige begivenheder.

Og så er der jo alle de gode gamle.

I 2016 kunne Arne og Else Jensen fejre deres 70 års bryllupsdag (jernbryllup), og Arne Pedersen kunne fejre 80 års fødselsdag. Meget imponerende. Endnu engang til lykke til både brudeparret og til Arne.    

Flystøj og risikovurdering.

Den 25. april 2016 klagede jeg til Københavns Lufthavn over flere flyvninger direkte hen over vores grundejerforening. Flyene fløj meget lavt. Jeg fandt flyene støjende, men jeg var først og fremmest bekymret for, hvor alvorligt det ville være, hvis så lavtgående fly faldt ned i vores villakvarter.

Jeg undrede mig samtidig over, at samtlige fly både før og efter godt kunne finde vej ud over Kongelunden. Det virkede som om, at et fly havde fundet en hurtig stikvej til sin destination, og at de efterfølgende 4 – 5 fly så fik samme gode ide. Jeg skrev følgende til Københavns Lufthavn:

”Jeg skal venligst gøre opmærksom på, at der i dag i tidsrummet kl. 12.55 – 13.10 har været en hændelse, hvor 4 – 5 fly ændrede kurs fra deres afstukne udflyvningsrute over Kongelunden til ud-flyvning direkte hen over villakvartererne G/F Nøragersminde, G/F Strandgården og G/F Pilely, således at flyene i relativt lav højde passerede Kongelundsvej, Nøragersmindevej og alle de tilstødende villaveje til ulempe for de omkringboende. Det var på det pågældende tidspunkt let skyet med enkelte snefnug i luften og lav vindstyrke – altså intet der med nogenlunde fornuft kunne begrunde den ændrede udflyvningsrute. Jeg skal venligst anmode CPH om at orientere de relevante piloter om overholdelse af regler for ud-flyvning”.

Jeg modtog efterfølgende besvarelser fra henholdsvis Københavns Lufthaven og Trafik- og Byggestyrelsen, der overordnet set indeholdt de samme forklaringer:

”De seneste dage har vejret været præget af mange byge skyer (Cu-mu-lo nimbus skyer) (CB skyer), der kan være en sikkerhedsrisiko for startende fly. Af vejrobservationerne fremgår det, at der er registreret CB skyer. NAVIAR (flyveledelsen) har rapporteret, at der indenfor det pågældende tidsrum blev udført 6 tidligere drej for at undgå flyvning gennem CB-skyer.

Lufthavnens begrundelse kan muligvis være korrekt, men vi ved det ikke. Der fulgte ingen form for dokumentation med til denne forklaring, så vi må blot konstatere, at hvis et fly vælger at ændre rute, så er det meget let for lufthavnen efterfølgende at bortforklare en eventuel overtrædelse, uden at vi har mulighed for at kontrollere rigtigheden heraf.   

Facebook gruppe.

Den 26. oktober skrev Jannick Hedemann, Slødam Allé 4, til mig, at han have oprettet en Facebook gruppe under navnet ”Foreningen Pilely”, hvor beboerne i Pilely kunne tilmelde sig og udveksle spørgsmål om køb/salg/bytte, påmindelser om aktiviteter i området, opmærksomhed på eventuel mistænkelig adfærd og løst og fast. Han spurgte, hvorvidt at bestyrelsen fandt, at denne oprettel-se var i orden? 

Jeg har fravalgt Facebook, så min viden på området var meget begrænset.  

På et bestyrelsesmøde diskuterede vi spørgsmålet. Det viste sig, at vi i forvejen havde ikke kun 1 men 2 Facebook grupper relateret til Pilely. Den ene er oprettet af en person, der for mange år siden er fraflyttet grundejerforeningen. Den anden er oprettet for nogle år siden, uden at bestyrelsen har været forespurgt på forhånd eller på anden måde har været involveret. Begge var ifølge det oplyste tilsyneladende inaktive.

Navnet ”Pilely” er nævnt i mange sammenhænge rundt omkring i landet, og vi mente ikke, at vi kunne tage patent på navnet, så vi meddelte Jannick, at vi ikke havde indvendinger imod en sådan Facebook gruppe. Vi lovede at gøre opmærksom på gruppens eksistens på vores hjemmeside, og Jannick lovede at henvise til grundejerforeningen i Facebook gruppen.

Vi fastslog samtidig, at Facebook gruppen på intet tidspunkt må fungere som konkurrent til grundejerforeningen.

Foreningens hjemmeside.

Jeg skal i den forbindelse huske at nævne vores egen hjemmeside med navnet: www.grundejerforeningen-pilely.dk. Vores hjemmeside - er i sin nuværende form - oprettet af Jane, der også står for driften, og den har fået stor ros. Selvom vi ikke er meget aktive på hjemmesiden, så håber jeg, at alle de, der ikke i dag er tilmeldt hjemmesiden, vil tilmelde sig. Dette kan gøres på hjemmesiden, eller ved at lægge en seddel med relevante oplysninger om navn, adresse og E-mail adresse i Janes postkasse, Hilversumvej 29. Så vil hun drage omsorg for, at de pågældende personer bliver opdateret. Hjemmesiden kræver ikke en masse kontrol fra medlemmernes side. Når der er en nyhed, så modtager de tilmeldte en kort E-mail med et link til hjemmesiden, som man så kan benytte eller slette.  

Hjemmesiden må selvfølgelig kun bruges til opdatering af informationer, der relaterer til foreningen. I efteråret opdagede Jane, at en person havde opdateret et tilbud om lån på hjemmesiden. Dette tilbud blev øjeblikkeligt slettet. Hjemmesiden er ikke beregnet til markedsføring af private erhvervsinteresser.    

Stormflodsikring.

Vi bor på en strandbred og kan dyppe vores tæer i vandet for enden af Nøragersminde strandvej. Så egentlig burde vi betale herlighedsværdi af vore ejendomme!

Sådan kunne det siges, og sådan har det været engang. Alle, der har læst Arne Pedersens fantastiske beretning om Pilely, vil have bemærket, at vi engang kunne sejle herfra til København. Sådan er det ikke i dag.  

Kalvebod Fælled er et inddæmmet og fredet område på ca. 20 km2. Før det blev inddæmmet, bestod det af et lavvandet kystområde, strandenge og småøer, der lå helt op til grundejerfor-eningen. I 1939 blev det ved lov besluttet at inddæmme området. Under 2. verdenskrig blev arbejdet sat i gang for at skabe beskæftigelse og forhindre deportation af arbejdsløse til Tyskland – og dermed fik vi det første ca. 4 meter høje dige mod de uberegnelige vejrguder.  

I perioden 2009 til 2012 forhøjede man diget med yderligere 2 meter, så vi nu har et ca. 7 kilometer langt og 6 meter højt kystdige. Så nu burde vi være tilfredse, men det er vi ikke! For kystdiget går kun til Kongelunden, hvor det stopper. Så ved en stormflod vil vandet kunne komme baglæns ind til os. Den laveste beskyttelse har vi ved Hestefælleden på grænsen mellem Tårnby og Dragør kommuner. Her er digets maksimale højde 1 – 2 meter, svarende til 1-5 års beskyttelse. 

Onsdag den 4. januar 2017 gik det næsten galt. Vi blev ramt af en stormflod, der toppede kl. 17.45 ved en højde på 1,46 meter over daglig vande, hvorefter vandet forholdsvis hurtigt trak sig tilbage. Hvis stormfloden havde varet et par timer længere, så var vandet nået meget tæt på Pilely.  

Det er selvfølgelig en skrækkelig tanke, og derfor må vi i denne situation rose borgmester Henrik Zimino og de partier, der har stemt med ham, for at vi nu i år skal have sat gang i etableringen af et landdige langs Tårnbys grænse til Dragør. Det er en ubehagelig tanke, at nogle partier vil blive ved med at udsætte (blokere) byggeriet for at vente på Dragør, mens vi i mellemtiden kan risikere, at vores ejendomme bliver totalskadet af den næste stormflod.    

Vi kan så kun håbe på, at kommunen kan få stillet arealer til rådighed uden ekspropriation, og at kommunen kan skaffe de nødvendige bygge materialer til opbygningen!

Formanden var samtidig glad for, at kommunen også økonomisk dækker udgiften til løsning af denne opgave, og at regningen for et landdige ikke skal pålægges de enkelte grundejere. Denne opfattelse gjaldt indtil i går, hvor formanden i ”2770 Tårnby” kunne læse, at det af indstillingen til det seneste byrådsmøde var anført:” Det skal yderligere overvejes, om andre beskyttede grundejere skal gøres bidragspligtige jvf. kystbeskyttelseslovens bestemmelser herom”  

Vedrørende opbygningen af et landdige, giver dette anledning til et Ups!

Ansvarshavende redaktør Terkel Spangsbo fra Tårnby Bladet har vist interesse for projektet på mere end en måde. Han er kommet i tanke om, at vi har store jordvolde liggende ud mod fælleden, og han har lidt humoristisk anført, at toppen af vores jordvolde formentlig er det højest beliggende punkt på Amager?

Han har i første omgang ønsket at vide, hvor jorden kommer fra. Det har hverken Tårnby kommune, Arne Pedersen eller jeg kunnet fortælle ham. Så nu har han stillet det samme spørgsmål i Tårnby Bladet. Spørgsmålet er, om kommunen, nu hvor de er blevet mindet om deres jordvolde, kan finde på at bruge jorden til bygning af det nye landdige.

Personligt vil jeg ikke have noget imod, at de bruger vores jordvolde til bygning af et landdige, bare de lader så meget jord være tilbage, at vi fortsat har en kælkebakke.

Hundekennel.

Grundejerforeningen Pilely er et parcelhusområde og ikke et industriområde, og af lokalplan 43 for Vestamager fremgår det, at det er forbudt at drive liberalt erhverv uden særlig tilladelse. Der er dog formentlig ikke nogen, der vil klage, hvis en revisor foretager revision fra sin ejendom, eller hvis der foregår anden form for stille sysler 

Vi har i en længere periode modtaget klager over, at der er oprettet en hundekennel i vores grundejerforening, og at denne har medført en del trafik og støjgener i form af hundeglam fra mange hunde og hundehvalpe.

Bestyrelsen har den 21. november 2016 tilskrevet ejeren af - og beboeren i – ejendommen om, at det er vores opfattelse, at pågældende har et professionelt hundeopdræt på ejendommen, og vi har anmodet den pågældende person om at afvikle sin hundekennel senest 21. februar 2017.

Om dette er sket, ved vi ikke. Vi har ikke adgang til ejendommen. Der høres fortsat periodisk hundeglam, men reglerne er (desværre) således, at det er tilladt at have op til 4 hunde på en ejendom og derudover et kuld hvalpe i op til 18 uger, og det gør det meget kompliceret at konstatere, hvorvidt der i dag sker overtrædelse af lokalplanen, hundeloven m.v.     

Vejsyn.

Vi ved godt, at grundejerne ikke kan have en flot hæk, et flot fortov og en flot kørebane hver eneste dag året rundt. Men vi vil på den anden side alle sammen gerne have en velfriseret grundejerforening, hvor man føler sig tryg og godt tilpas. Derfor holder vi traditionelt vejsyn et par gange om året, og vi lægger som regel sedler i 10 – 12 postkasser, hvor vi synes at hækken burde være klippet, eller hvor der er for meget ukrudt langs skellet eller i rendestenen.

I efteråret 2016 blev vi dog lidt overraskede over mængden af ukrudt o. andet. Vi måtte derfor lægge sedler i 20 postkasser, ligesom vi måtte tilskrive kommunen, der også havde et problem ved 4 ud af 5 grunde.

Et af de store problemer denne gang var affaldet langs kantstenen på Nøragersmindevej. Her er vi desværre ramt af, at vejen fra Strandgården hælder ned mod os, og at alle rendestensbrøndene ligger på vores side af kørebanen. Men vores rendestensbrønde har det ikke godt med at blive tilstoppede, så vi håber, at nogle af grundejerne vil være lidt mere opmærksomme i 2017.       

Indbrudstyve og Nabohjælp.  

Her gennem den sidste tid, har der lusket mistænkelige personer rundt i vores område om natten, og der har været indbrud i vores nabo grundejerforeninger.

Jane har tidligere her på generalforsamlingen fortalt om nabohjælp, og bestyrelsen har uddelt brochurer til hver enkelt ejendom. Vi skal opfordre til, at grundejerne går ind på nabohjælp.dk og tilmelder sig de forskellige ordninger. Vi vil formentlig orientere lidt mere, når vi udsender vores orienteringsskrivelse senere på året.  

Hermed vil jeg overlade beretningen til generalforsamlingen.

Dirigenten gennemgik formandens beretning. 

Brian Borglund Bruun tilkendegav at det - ud over at klage til lufthavnen - også var muligt at klage til Tårnby kommunes miljøafdeling over flystøj, hvorefter kommunen ville undersøge sagen. Kommunen ville derved også få et overblik over antallet af klager.

Formanden svarede, at han ikke var bekendt med denne klagemulighed, men han med interesse modtog denne orientering, som nu også var til rådighed for foreningens øvrige medlemmer.  

Brian Borglund Bruun forklarede vedrørende betaling for et landdige, at det var korrekt, at borgmester Henrik Zimino havde lovet, at Tårnby kommune ville betale de ca. 14. millioner kroner, som et landdige ville koste (Tårnbys andel), og at grundejerne ikke skulle betale noget. Men da det i indstillingen til byrådet sås anført, at grundejerne kunne gøres bidragspligtige, havde Brian ønsket den passus om bidragspligt fjernet. Årsagen hertil var bl.a., at der efter næste kommunalvalg vil sidde en ny borgmester i Tårnby, der måske har en anden tilgang til spørgsmålet om bidragspligt end Henrik Zimino.  

Punkt 4. Regnskab for kalenderåret 2016 og forslag til kontingent for 2017. 

Foreningens kasserer fremlagde foreningens regnskab for 2016.

Grundkonto.

Kassereren forklarede, at indtægten var faldet fra 63.000 kr. i 2015 til 58.920 i 2016. Årsagen hertil var, at prisen på snerydning var faldet, og at opkrævningen for snerydning var bragt i overens-stemmelse med den udgift vi reelt betalte i 2015 og 16.

Vedrørende udgiften på 1.390 kr. for foreningens hjemmeside og webhotel, havde foreningen ikke modtaget nogen regning i 2015, hvorfor udgiften for både 2015 og 2016 var betalt i 2016. Resultatet i 2016 var blevet 4.381,-, og egenkapitalen var herefter 81.854. 

Vejkonto (kaldet Vejfonden)

Indtægten var 90.000 kr. og der var traditionelt overført 10.000 kr. fra foreningens grundkonto til vejfonden. Renteindtægten var 1.138 kr. Vi havde ingen vejudgifter i 2016, hvorfor årets resultat var på 101.138 kr. Egenkapitalen på foreningens vejfond var herefter 460,265 kr.  

Kontingent 2017.

Kassereren foreslog uændret kontingentet for 2017, hvilket er 400 kr. til foreningens grundkonto, 230 kr. til snerydning og 1.000 kr. til foreningens vejfond. I alt kr. 1.630,-. 

Der var ingen, der havde spørgsmål eller kommentarer til foreningens regnskab eller til kontingentet. Regnskab og kontingent blev godkendt med akklamation.  

Punkt 4. Forslag.

Forslag 1 og 2 vedrørende vejbump på Nøragersmindevej.

Vores fælles vejbump med G/F Strandgården på Nøragersmindevej, der er etableret i 2011, er nedslidte, og 2 elementer har revet sig løs og mangler i dag.  På vores ordinære generalforsamling i 2017 skal vi tage stilling til, hvad der skal ske fremover.  

Forslag 1 vedr. ny- /reetablering af vejbump:

G/F Pilelys generalforsamling godkender, at G/F Strandgården og G/F Pilely i fællesskab reetablerer eller fornyer de 4 nedslidte vejbump på Nøragersmindevej. Samlet anslået udgift for reetablering ved genbrug af samtlige de gamle vejbump kr. 87.550. 

Tillægsudgift ved behov for indkøb af nye vejbump pr. stk. kr. 9.363,-. Samlet udgift hvis det viser sig, at amtlige 4 vejbump bør fornyes kr. 125.000 kr.   

Forslag 2 vedr. nedtagning af eksisterende vejbump:

G/F Pilelys generalforsamling har konstateret, at de nuværende vejbump, der er etableret i 2011, er udtjente og bør nedtages. Når man sammenholder fordelene ved opretholdelse af de etablerede vejbump med de tilsvarende ulemper er resultatet, at der ikke bør etableres nye vejbump på Nøragersmindevej. Anslået udgift ved nedtagning og reetablering af vejareal kr. 56.500.  

De eksisterende vejbump kan først nedtages, når der er indgået en aftale herom med G/F Strandgården.         

Dirigenten oplæste de 2 forslag og konkluderede, at der reelt kun var tale om et forslag. Enten skulle vi have nye vejbump, eller også skulle de nuværende vejbump nedlægges.  

Formanden gennemgik den historiske baggrund fra etablering af vejbump i 2011 til i dag og oplyste herunder, at de nuværende vejbump ikke kunne repareres, da asfalten var for tynd, men at de først kunne etableres/genetableres efter reparation af vejen.

Udgiften til etablering af vejbump i 2011 havde været 28.786,- hvoraf Pilely betalte halvdelen med beløbet 14.393. Udgiften til reetablering i dag ville anslået være minimum 87.550 kr. (hvis samtlige vejbump kunne genbruges) og op til 125.000 kr. (hvis samtlige vejbump skulle udskiftes) hvilket dog ikke var sandsynligt. Pilely skulle fortsat betale halvdelen, der ved billigste løsning beløb sig til anslået kr. 43.775.

Hvis generalforsamlingen valgte i stedet at stemme for nedlæggelse af de nuværende vejbump, uden etablering af nye, ville udgiften beløbe sig til 56.500, hvor Pilely fortsat skulle betale halvdelen med anslået kr. 28.250.

Generalforsamlingen opsummerede/konkluderede:

  • De i 2011 etablerede vejbump måtte udskiftes efter ca. 2 år, da den påkrævede hvide maling skallede af, hvorfor de nuværende vejbump kun er ca. 4 år gamle.

  • De etablerede vejbump har kun haft en begrænset positiv effekt, idet en del bilister fortsat passerer disse med ca. 50 km/t. eller mere.

  • Grundejerforeningerne har kun fået tilladelse til opsætning af et skilt med anbefalet hastighed 40 km/t. og ikke et forbudsskilt med angivet 40 km/t., hvorfor det fortsat er fuldt ud tilladt at køre 50 km/t. på Nøragersmindevej.

  • Beboerne, der bor ud for de etablerede vejbump på Nøragersmindevej lider af støjplagen fra de passerende biler og ikke mindst fra lastbiler og biler med trailere.

  • Der har været en tiltagende tæt trafik på den meget børnerige Hilversumvej efter opsætning af vejbump, idet mange bilister fra begge foreninger vælger at køre ad Hilversumvej for at undgå vejbumpene på Nøragersmindevej. Dette til fare og ulempe for grundejerne og deres børn.

  • Det er fortrinsvis bilister fra Strandgården, der er benytter Nøragersmindevej, da de også har vejbump på alle deres øvrige veje, hvormed Pilelys udgift til vejbump i virkeligheden er en økonomisk støtte til Strandgården, hvorfor Strandgården burde dække den samlede udgift til vejbump. 

  • Formanden forklarede, at Strandgården har 250 parceller mens Pilely kun har 90 (hvoraf de 5 tilhører Tårnby kommune og slet ikke er beboede). Formanden har derfor tilkendegivet over for Strandgården, at vi alene vil betale ¼ del af udgiften til vejbump, da vi (maksimalt) belaster vejbumpene med ¼. Strandgården har afslået dette forslag og krævet, at vi betaler 50%, da halvdelen af vejbumpene ligger på vores side af vejen. Strandgården har derudover Strandgårdens børneinstitution beliggende i deres område, der også skaber en del trafik, men spørgsmålet omkring antallet af bilister til Strandgårdens børneinstitution, har slet ikke været bragt i spil. Ellers ville forskellen have været endnu mere markant.

  • Formanden kunne oplyse at ved 50% betaling af billigste løsning, så skulle hver parcel i Pilely betale 486 kr. til vejbump mens Strandgården kunne nøjes med at betale 125 kr. og ved dyreste løsning, så skulle Pilely betale 694 kr. pr. parcel og Strandgården kun 250 kr. – og dette selvom det helt indlysende var Strandgården der skabte den største trafik på vejen – og har flest hurtigt kørende trafikanter.

  • Ved en solidarisk løsning, hvor samtlige parceller i Strandgården og i Pilely skulle betale lige meget, så ville udgiften beløbe sig til 257,50 kr. pr. parcel. Denne solidariske og brugs-baserede løsning er jf. ovenstående afslået af Strandgården. 

  • Medlemmerne i Pilely er ikke villige til at blive pålagt en fuldstændig reetablering af vejen med eksisterende vejbump for igen om 4 år at skulle betale for afmontering af disse og montering af nye vejbump. Dette vil være en fortsat økonomisk byrde uden ende!

  • Der blev stillet spørgsmålstegn ved det fornuftige i overhovedet at have indvilget i at betale 50% af udgiften i 2011. Set med dagens øjne virkede dette meningsløst. 

Dirigenten valgte på det foreliggende grundlag indledningsvis at bringe spørgsmål 2 til afstemning vedrørende nedlæggelse af vejbumpene på Nøragersmindevej. 

Forslaget 2 blev sat til afstemning:

28 stemte for forslaget om nedlæggelse af vejbumpene på Nøragersmindevej. 0 stemte imod og 0 stemte hverken for eller imod.

Forslaget er vedtaget.

Bestyrelsen har herefter alene bemyndigelse til at dække udgiften til småreparationer og/eller nedtagning af de eksisterende vejbump. 

Formanden underretter G/F Strandgården.  

Forslag 1 vedrørende Ny- reetablering af vejbump på Nøragersmindevej er hermed bortfaldet.  

Forslag 3. (Snerydning/forsikringsforhold).

G/F Pilelys vedtægter § 7, andet afsnit. (Nyt afsnit). 

Generalforsamlingen kan vedtage, at foreningens bestyrelse skal indgå en et eller flerårig kontakt med et anerkendt snerydningsfirma til varetagelse af snerydningsopgaver på foreningens private fællesveje. En sådan aftale vil løbende kunne fornyes, indtil generalforsamlingen vælger at ophæve aftalen. Uanset om der er indgået en kontrakt eller ej, påhviler det fortsat alene den enkelte parcelejer at bære det praktiske, erstatningsmæssige og strafretslige ansvar for en tilstrækkelig snerydning og glatførebekæmpelse på fortov og kørebane ud for egen parcel.     

Begrundelse:

I G/F Pilely har vi vedtaget at have fælles snerydning. Det er dog fortsat den enkelte parcelejers personlige ansvar, at fortov og kørebane er så forsvarligt ryddet/saltet/gruset, at der ikke sker ulykker. 

 I flere tilfælde har skadelidte og advokater, i et forsøg på at optimere en erstatning, forsøgt at pålægge en grundejerforening eller en grundejerforenings bestyrelse ansvaret for en ulykke, hvilket har medført meget omkostningstunge og opslidende retssager.  For at undgå, at foreningen eller bestyrelsen bliver involveret i en sådan sag, ønsker bestyrelsen en præcisering af ansvarsgrundlaget indført i foreningens vedtægter.  

Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse af og renholdelse af veje. (LBK nr. 1103 af 16-09-2010) samt Tårnby kommunes regulativ om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje af 28-10-2003.

 Dirigenten oplæste forslaget.

Formanden henviste til den skriftlige udsendte begrundelse og oplyste, at der havde verseret konkrete retssager omhandlende ansvaret i forbindelse med snerydning.

Ingen ønskede ordet. 

Forslaget blev sat til afstemning:

24 stemte for forslaget. 0 stemte imod. 1 stemte hverken for eller imod og 3 undlod at give sig til kende. For at forslaget kan vedtages skal ¾ af forsamlingen stemme for forslaget – svarende til 19 ud af 28 stemmeberettigede.

Forslaget er vedtaget.  

Forslag 4. (Hjertestarter).

Et medlem i grundejerforeningen har fremsat forslag om indkøb og opsætning af en hjertestarter i vores område. Bestyrelsen har i den anledning undersøgt markedet for hjertestartere, og vi har ud fra dette sammensat en kvalitets tilbudspakke som følger: 

Udstyr (alle priser inkl. moms)

Pris kr.

Zoll AED PLUS hjertestarter + Aivia 200 udendørs skab med varme.

Normalpris kr. 34.648,75. Tilbudspris kr. 16.995 (så længe lager haves)

 

16.995

Børnepads

1.000

Elektriker (anslået)

2.005

I alt kr. (anslået engangsudgift)

20.000

 Løbende udgifter:

Udskiftning af batteri plus pads hvert 5. år kr. 1.600 kr. inkl. moms.

Udgifter til strøm pr. år kr. 300 – 500 kr.  

Hjertestarteren vil blive anbragt udendørs. Martin Jansen, Hilversumvej 24, har tilbudt at have den hængende ved sit hus. Der skal i tilknytning til hjertestarten uddannes nogle løbere. Martin har ligeledes tilbudt at lade sig uddanne som løber. Vi hører gerne fra andre, der ønsker hjertestarten hængende og/eller vil lade sig uddanne som løbere.    

Dirigenten oplæste forslaget.

Foreningens kasserer henviste til det skriftelige udsendte materiale og begrundede yderligere forslaget. Han forklarede bl.a. at nærmeste hjertestarter fandtes på rideskolen på Nøragersmindevej øst for Kongelundsvej.  

Ingen ønskede ordet.  

Forslaget blev sat til afstemning:

28 stemte for forslaget. 0 stemte imod. 0 stemte hverken for eller imod.

Forslaget er vedtaget. 

Punkt 5. Valg.

Følgende var på valg: 

Bestyrelsesmedlem Camilla Petersen (2 år). Camilla tilkendegav, at hun modtog genvalg. Valgt med akklamation. 

Bestyrelsesmedlem Martin Jansen (2 år). Martin tilkendegav, at han modtog genvalg. Valgt med akklamation. 

Bestyrelsessuppleant Thomas Kongensgaard var ikke mødt og havde ikke tilkendegivet, om han ønskede at genopstille. I stedet opstillede Michael Gleerup. Valgt for 2 år med akklamation.  

Kritisk revisor Daniel Jensen (2 år). Daniel Jensen tilkendegav, at han modtog genvalg. Valgt med akklamation.                   

 Revisorsuppleant Vernon Pedersen var ikke mødt og havde ikke tilkendegivet, om han ønskede at genopstille. I stedet opstillede Torben Schultz. Valgt med akklamation for 1 år.    

Punkt 6. Eventuelt.

Torben Schultz spurgte om vi ikke kunne opsætte blomsterkasser eller lignende som chikane i stedet for vejbump?

Formanden svarede, at mange forskellige elementer havde været diskuteret, herunder også blomsterkasser eller anden form for chikane, men at det var meget svært at opnå tilladelse til andet end vejbump, da der skulle tages hensyn til lastbiler, redningskøretøjer, renovation m.v., der alle uhindret skulle kunne passere de forskellige chikaner. Bestyrelsen var villig til at løfte spørgsmålet en gang til.   

Brian Borglund Bruun oplyste, at det var blevet muligt at hæve byggeprocenten fra 25% til 30%. Hvis der var grundejere, der ønskede at hæve byggeprocenten, kunne spørgsmålet løftes op på foreningens generalforsamling, hvorefter der ved vedtagelse kunne indsendes en ansøgning til kommunen, der derefter ville tage stilling til spørgsmålet.  

Jeanette Hougaard roste det samlede arrangement meget. Hun roste dirigenten for en god generalforsamling, hun roste bestyrelsen for et godt stykke arbejde og hun roste ikke mindst formanden for en sober og nuanceret formandsberetning, hvor han kom omkring mange emner af interesse og værdi for medlemmerne. Hun tilkendegav, at når formanden var på valg til næste år, så burde han ikke vælges for 2 år men derimod for 20 år.

Dirigenten takkede på egne og bestyrelsens vegne for de smukke ord.  

Der var ikke andre der ønskede ordet.  

Dirigenten takkede for en god generalforsamling og for god ro og orden. Han gav derefter ordet til formanden. 

Formanden takkede for en god generalforsamling og ønskede alle en god hjemtur.  

 

  Rich. Senger                              Camilla Petersen                            Ole J. Andreasen

     Dirigent                                               Referent                                             Formand

 

| Svar

Nyeste kommentarer

20.11 | 07:57

Stor tak til bestyrelsen for en dejlig 70 års jubilæumsfest.

19.03 | 15:15

Hej..Jag skriver på svenska..Vi söker Ketty Brink på Mortel alle 17 och finner inget telefonnummer.
Skicka gärna svar över mail så skickar jag ett telefonummer

19.03 | 11:09

Vi skrev om bismag på drikkevandet d. 20/12 2020, og er lidt kede af at ingen har svaret men tager det for et udtryk for, at det er der ikke.

01.01 | 14:32

Ønsker Pilely Godt nytår
Har dog en stor appel til dem på Hilversumvej ud for 56 A .
Fjern venligst al jeres nytårs efterladenskaber straks.
Mvh. 56 A