Generalforsamling 2014

6. Forslag
  7. Valg
  8. Eventuelt

Generalforsamlingen blev vanen tro afholdt i laden i Kulturzonen, Nøragersmindecentret.

1. Valg af dirigent

Ole Andreasen blev valgt til dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.

Det blev konstateret, at der var mødt 26 personer til generalforsamlingen – heraf 18 stemmeberettigede medlemmer.

Derudover var der blevet afleveret 4 fuldmagter - alle godkendte.

2. Valg af stemmetællere

Der blev valgt 2 stemmetællere.

3. Formandens beretning

Dødsfald

Vi har haft 2 dødsfald i vores GF i 2013. Ole Roos, Hilversumvej 24, døde den 13. juni 2013 og Helge Kanstrup, Nøragersmindevej 132, døde den 16. oktober 2013. Æret være deres minde.

Generelt

Året startede med lidt sen udsendelse af girokort til betaling af kontingent til grundejerforeningen.  Det viste sig, at der var lidt problemer i forbindelse med overdragelse af forskellige poster ved kassererskifte. I den forbindelse vil jeg opfordre alle, som har mulighed for det, om at overgå til betalingsservice. Det gør det nemmere for vores kasserer og sparer samtidig foreningen for lidt penge til girokort.

Mit første år som formand gik i starten meget stille og roligt uden de store arbejdsopgaver, men jeg kan se der kommer nogle i løbet af 2014, hvor vi bla. skal have anlagt ny vejbelysning. Jeg har haft lidt kontakt til Tårnby kommune for at høre om muligheden for at få opsat flere gadelamper på Nøragersmindevej, idet belysningen på den nordlige side i vores GF er temmelig ringe. Som det ser ud nu, er der malet røde aftegninger på fortovene rundt om i GF, hvor de nye lampesteder kommer til at stå. Det bliver den nye type LED lamper de kommer op. Det betyder, at der på Nøragersmindevej  vil komme gadelamper op hele vejen på den nordlige side, i stedet for som det er i dag, hvor gadelamperne står på den sydlige del fra købmanden og ned mod fælleden. Tårnby kommune har oplyst, at der vil komme en partshøring inden den endelige beslutning for, hvor lampestederne skal stå bliver taget.

Jeg har tirsdag den 22. april talt med DONG og de regner med at gå i gang med de nye lamper om ca. 1 måneds tid. De starter nede ved Ugandavej og vil nå  til vores område omkring august måned. Jeg har i samme forbindelse talt med den ansvarlige ingeniør fra Tårnby kommune , Ala Salem, han har oplyst til mig, at der ifølge de opmålinger og optegninger der er kommet på Nøragersmindevej, vil komme flere lampesteder end vi har i dag og de nye lamper der kommer, vil give en bedre belysning af fortove og kørebane, idet den nye type  lamper kan justeres.

Mht. at få mere belysning især ved vejbumpene vil han foretage en ekstra opfølgning på, om masterne står de rigtige steder.

Hussalg

Der er, som det ser ud med hussalget i vores GF i øjeblikket, formentlig en større  udskiftning af beboere på vej. Mange huse er blevet sat til salg i løbet af 2013. 5 huse i alt, er mig bekendt blevet sat til salg eller har været til salg hvoraf 2, Hilversumvej 24 og 28, indtil videre er blevet solgt. Nye ejere af  Hilversumvej 24 er Tina og Martin Kjær Jansen. De overtog huset den 1. februar. Hilversumvej 28 er blevet solgt med overtagelse den 1. juni og nye ejere skulle være Tina Pedersen og  Allan Nilsson.

Vejfest

Der har været afholdt en vejfest på Slødam Alle. Festen blev afholdt fredag den 9. august og var en fremragende fest hvor vi havde rigtig godt vejr. Der var mange deltagere.  Borde og stole blev stillet op midt på vejen og så blev der ellers  grillet og hygget. Stor ros til Jan Vandsted for at arrangere festen. Det var måske ellers et mål for hele GF at afholde en større vejfest, hvis man kunne stable en festkomite på benene.

Brøndrensning

Mange af Tårnby kommunes grundejerforeninger har tidligere haft en aftale med Tårnby kommune om tømning af GF vejbrønde. Den aftale blev opsagt af Tårnby kommune med virkning fra 1. januar 2014, således at vi fra den dato har været nødt til at finde en anden samarbejdspartner til at afhjælpe evt. opståede problemer. Ifølge oplysninger har Tårnby Kommune været nødt til at opsige aftalen pga. henvendelser fra private borgere, der mente at kommunen tog brødet ud af munden på firmaer der lever af netop den slags arbejder.

Vi har gennem Grundejersammenslutningen i Tårnby kommune forsøgt at finde en anden samarbejdspartner. Jeg har fået oplyst fra formanden herfra, at man er ved at have forhandlet en aftale på plads. Prisen ligger her på 70-80 kr. pr brønd ved en tømning om året. Dette vil betyde ca. tredobling af prisen i forhold til hvad vi hidtil har betalt til Tårnby kommune, hvis vi benytter os af det tilbud.

Vi har imidlertid været nødt til selv at få foretaget en brøndsugning på Nøragersmindevej  ud for nr. 134, hvor vejbrønden har været stoppet. Der var efterfølgende nødvendigt at foretage en TV-inspektion af kloakken for at finde ud af, om der var en skade på kloak og rørføringer, idet fortovsfliserne var sunket. Dette resulterede i, at der blev konstateret et brud på rørføringen. Dette var vi nødt til at reagere på og fik sat en reparation i værk.  Efterfølgende fandt vi så ud af, at der er yderligere forstoppelse i rørføringen på Nøragersmindevej, idet der står vand i samlebrønden på Slødam Alle ved udmundingen i Nøragersmindevej, samtidig med, at samlebrønden på Hilversumvejs udmunding i Nøragersmindevej ved nr. 128 er helt tør. Vi har fået suget/spulet ledningen, men man kunne ikke komme igennem ved Hilversumvej. Derfor var vi nødt til at foretage endnu en TV inspektion for at få klarlagt omfanget af et evt. brud på ledningen her. Her blev der også konstateret sammenfald i rørføringen.  Dette har  indtil videre resulteret i en regning til GF  på  foreløbig ca. 55.000 til 60.000 kr.

Vejsyn.

Jeg foretog sammen med Jan Ole Hansen den 1. november 2013 vejsyn i GF . 24 parceller fik sedler i postkassen om renholdelse af fortov mv. Jeg skrev endvidere et brev til Tårnby kommune om hullerne i vejen ved indkørslen til pumpestationen. Jan Ole og jeg synes det var under al kritik af hensyn til sikkerheden i at færdes på vejen, med de store huller der var. Jeg fik ret hurtigt et svar tilbage, at kommunen ved lejlighed ville besigtige forholdene. Der kom så i en længere periode et skilt op, hvor man gjorde opmærksom på, at der var huller i vejen.  De har nu repareret hullerne, men i stedet for huller er der nu kommet buler på vejen. Det ser ikke særlig pænt ud, men det er måske det bedste Tårnby kommune kan præstere mht. reparation af vejene.

Nyt firma

Amager Rullegræs, har overtaget snerydningen efter Hans Henrik Nielsen fra Kinkelgård i Dragør. Umiddelbart synes jeg det er gået meget godt med den nye entreprenør, selv om han ikke har haft de største udfordringer rent vejrmæssigt, men han er kommet ud når han skulle. Det fritager selvfølgelig ikke den enkelte grundejer for at rydde ved eget grundstykke, idet der ikke er saltning/grusning med i tilbuddet. Vi har i GF sparet lidt penge i forhold til, at vi skulle have beholdt den tidligere snerydder.

Fastelavn

Den årlige fastelavnsfest blev afholdt den 2. marts på Slødam Alle ved nr. 12. Der var tilmeldt 68 børn i alt. Der var mange festligt udklædte og dagen forløb rigtig godt. Der var en lille smule regn, men der var mange, der blev tilbage alligevel og skulle se når voksentønden blev aflivet. Det holdt hårdt fordi Jan Ole vanen tro havde ”fixet” tønden lidt, så den ikke var så let at få slået ned.

Hjemmesiden

Vi har oprettet en ny hjemmeside for GF pilely. Man kan komme ind på siden via det link, som er nævnt på indkaldelsen til generalforsamlingen. Jane Kaste har overtaget redigeringen af den efter Thomas Kongenskov. Det er en meget flot hjemmeside og Jane vil senere her i aften fortælle lidt om den.

Jeg vil afslutningsvis gerne takke resten af bestyrelsen for det til tider store arbejde, der er blevet udført og for hjælp og støtte til mig med det arbejde der har været.

Spørgsmål til formandens beretning:

Brøndrensning:

Spørgsmål 1: Hvem bestemmer prisen på rensning af brønde som Grundejersammenslutningen i Tårnby kommune har forhandlet på plads?

Svar: Priserne er indhentet via tilbud fra entreprenører

Spørgsmål 2: I hvor mange år har Tårnby Kommune stået for brøndrensningen i foreningen?

Svar: Det ved vi ikke

Snerydning:

Spørgsmål: Hvorfor er der ikke salt/grus med i aftalen?

Svar: Sidste gang det blev undersøgt ville prisen være det dobbelte hvis der skal være salt/grus med i aftalen.

Formandens beretning blev herefter godkendt.

4. Regnskab

Foreningens kasserer Inge Larsen gennemgik foreningens regnskab for henholdsvis Pilely og for foreningens ”Vejfond”.

Der var ingen bemærkninger til de 2 regnskaber. Regnskaberne blev derefter godkendt.

5. Godkendelse af refusion til bestyrelse for det kommende år

Bestyrelsen forslog, at refusionen til bestyrelsen skulle bibeholdes på 6.000 kr.

Refusionen til bestyrelsen blev godkendt.

6. Forslag

Forslag 1  Love for G/F Pilely ændres til vedtægter for G/F Pilely.

Motivering:

En lov vedtages i folketinget. At kalde  G/F Pilelys ”ordensreglement” og bestemmelser for love kan misforstås derhen, at medlemmer i GF kan få den opfattelse at der kan foretages sanktioner mod medlemmer der ikke overholde lovene. Dette er imidlertid ikke tilfældet, idet der ikke er nogen lovhjemmel til at sanktionere eventuelle overtrædelser. Vi kan kun håbe på, at foreningens medlemmer opfører sig ordentligt og forsøger at leve i fordragelighed med sine naboer. Her henvises til § 20 og den private ejendomsret. Vedrørende sanktionsmuligheder undtages herfor reglen om manglende betaling af kontingent jf. § 6, idet der er medlemspligt, og evt. restance kan overgives til inkasso. Derfor ønskes, at lovene rettelig kaldes for vedtægter.

Hvis forslaget vedtages rettes alle §§ således, at alt der er benævnt love ændres til vedtægter.

En enig bestyrelse anbefaler, at der stemmes ja til forslaget.

Hvis forslaget ikke vedtages fortsættes som hidtil.

Forslaget blev vedtaget med 20 stemmer for. 2 stemmer undlod at stemme.

Forslag 2  Ændring af § 6 for at få fjernet beløbsstørrelse til kontingent samt ekstraordinære bidrag ud af lovene/vedtægterne og i stedet fastsætte/vedtage disse på den ordinære  generalforsamling.

Motivering:

For ikke at skulle ændre i ordlyden på § 6 i lovene/vedtægterne hver gang der er ændringer til kontingentstørrelse og bidragsstørrelse både i opadgående og nedadgående retning  er det nemmere hvert år på den ordinære generalforsamling at vedtage beløbets størrelse og derefter notere det ind i referatet fra generalforsamlingen. Fremadrettet vil der i indkaldelsens dagsorden være et punkt der hedder fastsættelse af kontingent.

§ 6 nuværende ordlyd: Det samlede kontingent på kr. 800,- årligt, samt ekstraordinære bidrag vedtaget på foreningens generalforsamling, indbetales efter kassererens anvisning på foreningens bankkonto. Af de 800 kr. overfører foreningens kasserer de 400 kr til foreningens vejkonto (benævnt vejfonden). Indbetalingskort udsendes i maj måned, og beløbet er forfaldent til betaling 1. juni. Er betaling ikke sket 1. juni sendes en erindringsskrivelse, og der pålægges et administrativt rykkergebyr på kr. 100,-. Hvis der ikke er betalt 14. dage herefter, overgives restancen til inkasso.

Ny ordlyd i § 6 vil være følgende: Det samlede årlige kontingent og ekstraordinære bidrag, herunder bidrag til vejfonden fastsættes af bestyrelsen og vedtages på G/F Pilelys ordinære generalforsamling for indeværende år. Beløbet indbetales efter kassererens anvisning på foreningens bankkonto. Indbetalingskort udsendes i maj måned, og beløbet er forfaldent til betaling 1. juni. Er betaling ikke sket 1. juni sendes erindringsskrivelse, og der pålægges et administrativt rykkergebyr på kr. 100,- pr. rykker. Hvis der ikke er betalt inden 30 dage, overgives inkasseringen til fogedretten.

En enig bestyrelse anbefaler at der stemmes ja til forslaget.

Vedtages forslag 2 ikke fortsættes som hidtil.

Forslaget blev vedtaget med 20 stemmer for. 2 stemmer undlod at stemme.

Forslag 3:  Ændring af bidrag til vejfonden fra 400 kr. årligt til 1000 kr. årligt.

Motivering:

Forhøjelsen skal ses i lyset af, at vi i fremtiden sandsynligvis vil få store udgifter i forbindelse med reparation og vedligeholdelse af vej – fortov – kantsten – vejbrønde og kloakledninger mv. Disse vedligeholdelsesopgaver er en bekostelig affære. Alene  i 2014´s første 3-4 måneder har vi været i gang med reparation af vejbrønd og kloakledninger på Nøragersmindevej. Der har været sammenfald på kloakledningen 2 steder på det lille stykke fra Slødam Alle til Hilversumvej i den østlige side. I den forbindelse har vi haft gang i 1 opgravning og reparation af rørføringer samt afløb for regnvand ud for Nøragersmindevej 134. Alene den opgravning med tilhørende tv-inspektion og sugning/spuling af rør efterfølgende beløber sig til ca. kr. 32000,-. Derudover er der indhentet tilbud på sammenfald af rørføring i fortovet på Nøragersmindevej ved Hilversumvejs udmunding i Nøragersmindevej. Dette tilbud lyder på kr. 18500,- + moms, kr 23125. Der er endvidere ved at blive indhentet tilbud på reparation af en samlebrønd placeret på Slødam Alle ved udmundingen i Nøragersmindevej, idet der ikke er nogen bund i den brønd, hvilket der skal være. Dette tilbud beløber sig anslået til XXXXX tusinde kroner. Sammenlagt kommer regningen op på rundt regnet XXXXX tusinde kroner. I GF er der 87 vejbrønde og et antal samlebrønde. De 3 samlebrønde bestyrelsen har set på Nøragersmindevej er bygget op med mursten i toppen, i stedet for betonringe. Disse murstensopbygninger er i gang med at forvitre, og det er et spørgsmål om tid før de skal repareres. Dertil kommer, at efter at Tårnby kommune ikke længere foretager opsugning af vores kloakker, skal vi selv stå for den del også. GF sammenslutningen er i færd med at indhente tilbud på dette i øjeblikket. Ifølge oplysninger fra firmaet der foretog reparationerne i Nøragersmindevej er det formentlig nødvendigt med en gennemgang af samtlige kloakledninger for at få vurderet deres tilstand. Kloakkerne har efterhånden ligget i jorden i 40 – 50 år, og vi kan i lighed med GF Strandgården forvente flere sammenbrud på ledninger og kloakker, hvilket de har haft store udgifter til. Samtidig kan vi se på vores veje, at de revneforseglinger der blev foretaget for et par år siden allerede nu er ved at være tjenlige til en ny omgang. Hvis ikke vi får tilført vejfonden nogle flere midler, bliver det et større engangsbeløb hver enkelt husejer kommer til at betale.

Hvis man alene ser på forhøjelsen af bidraget til vejfonden svarer beløbet til 50 kr. om måneden

En enig bestyrelse anbefaler at der stemmes ja til forslaget.

Hvis forslaget ikke vedtages fortsættes som hidtil.

Forslaget blev enstemmigt vedtaget med 22 stemmer for.

7. Valg

Følgende var på valg:

Formand Bo Christensen modtog genvalg. Der var ikke andre, der ønskede opstilling som formand. Bo Christensen valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Bestyrelsesmedlem Jane Kaste, modtog genvalg. Der var ikke andre, der ønskede opstilling til denne post. Jane Kaste valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Bestyrelsesmedlem Jan Ole Hansen, modtog genvalg.  Der var ikke andre, der ønskede opstilling til denne post. Jan Ole Hansen valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Bestyrelsessuppleant Jørgen Andersen, modtog genvalg. Der var ikke andre, der ønskede opstilling til denne post. Jørgen Andersen valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Revisor Preben Bøgeskov Eriksen, modtog genvalg. Der var ikke andre, der ønskede opstilling til denne post. Preben Eriksen blev valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Revisorsuppleant Jette Christensen ønskede ikke genvalg.  Hedvig Larsen erklærede sig villig til at lade sig opstille til bestyrelsen. Der var ikke andre kandidater. Hedvig Larsen blev valgt med akklamation. Valget gælder for 1 år.

8. Eventuelt

Jane Kaste fortalte om GF Pilelys hjemmeside og hvilke tanker der var med den. Hjemmesiden blev godt modtaget og fik ros for sin opbygning

Bo Christensen                                    Ole J. Andreasen                                      Camilla Petersen

formand                                             dirigent                                                      sekretær

20.11 | 07:57

Stor tak til bestyrelsen for en dejlig 70 års jubilæumsfest.

19.03 | 15:15

Hej..Jag skriver på svenska..Vi söker Ketty Brink på Mortel alle 17 och finner inget telefonnummer.
Skicka gärna svar över mail så skickar jag ett telefonummer

19.03 | 11:09

Vi skrev om bismag på drikkevandet d. 20/12 2020, og er lidt kede af at ingen har svaret men tager det for et udtryk for, at det er der ikke.

01.01 | 14:32

Ønsker Pilely Godt nytår
Har dog en stor appel til dem på Hilversumvej ud for 56 A .
Fjern venligst al jeres nytårs efterladenskaber straks.
Mvh. 56 A