Generalforsamling 2016

Referat af Generalforsamlingen 2016

Grundejerforeningen Pilely

Ordinær generalforsamling

torsdag den 18. april 2016 i Kulturzonen

 

  1. Valg af dirigent

  2. Valg af stemmetællere

  3. Formandens beretning

  4. Regnskab

  5. Indkomne forslag

  6. Valg

  7. Eventuelt

Formanden bød velkommen.

 Punkt 1. Valg af dirigent.

Rich Senger blev valgt som dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.  

Punkt 2. Valg af stemmetællere.

Der blev valgt 2 stemmetællere. Det blev konstateret, at der var mødt 17 personer til generalforsamlingen – heraf 14 stemmeberettigede medlemmer.

 Punkt 3. Formandens beretning.

Formanden tilkendegav, at hans beretning i dag ville være meget lang, som følge af de mange ting der i øjeblikket foregår omkring os, som har betydning for foreningens virke. 

Arnes historie om Pilely

Først en tak til dig Arne for det store stykke arbejde du har udført ved at skrive Grundejerforeningen Pilelys historie – hvor du samtidig har sikret - at vi alle har modtaget et eksemplar af den udgave, som du har udarbejdet i samarbejde med Tårnby kommunes Stads- og Lokalarkiv.  Mange af foreningens medlemmer har fortalt, at de synes, at det er meget spændende læsning. Tak for det.

Jeg ved at du har mere på hjerte, og jeg håber, at det vil lykkes dig at sikre de nødvendige midler til en endnu mere detaljeret udgivelse. Vi venter alle spændt. 

Orienteringsskrivelse til medlemmerne

Jan Ole har i perioden fra sidste generalforsamling til i dag deltaget i 2 møder med Sammenslutningen af Grundejerforeninger, og jeg har deltaget i et enkelt. En af de emner, der er blevet diskuteret, er, hvordan de enkelte grundejerforeninger orienterer deres medlemmer om generalforsamling og om emner af interesse for medlemmerne. Flere grundejerforeninger er ”gået” over til alene at orientere deres medlemmer elektronisk og/eller via en hjemmeside. Det er så op til det enkelte medlem selv at holde sig orienteret, uanset om de ejer en computer eller ej.

Jeg vil gerne her på bestyrelsens vegne understrege, at så længe vi fortsat har ældre medlemmer i Pilely, der ikke kan forventes at have computerforstand, så vil vi fortsætte med at producere og uddele vores årlige skriftlige orienteringsskrivelse og også fortsætte med at uddele skriftlige indkaldelser til vores generalforsamlinger – også selvom det koster ekstra penge og giver ekstra arbejde til bestyrelsen. Når den dag kommer, hvor det eventuelt vil være aktuelt at afskaffe skriftlig kommunikation, så vil medlemmerne blive hørt, så vi sikrer os, at medlemmernes og bestyrelsens ønsker og forventninger er i overensstemmelse med hinanden.      

Rensning af kantstensbrønde.

Som det har været nævnt før, så er Tårnby kommune ejer af de store kloakbrønde, der ligger midt i vores veje, og Tårnby kommune har derfor også vedligeholdelsespligten for disse. I disse brønde løber alt vores affaldsvand fra køkken, bryggers og badeværelser.  

Til gengæld ejer vi i Grundejerforeningen Pilely alle vores kantstensbrønde, der afleder vand fra vores fortove og kørebaner ud i kanalerne langs fælleden. Disse brønde skal renses for skidt mindst en gang årligt. Denne opgave varetog Tårnby kommune - indtil for 2 år siden - for 3.000 kr. årligt. Tårnby kommune blev på dette tidspunkt gjort bekendt med, at de var i en konkurrence-forvridende situation i forhold til de private kloakserviceselskaber, hvorfor Tårnby kommune opsagde vores aftale.               

Gennem Grundejersammenslutningen i Tårnby kommune indgik vi en aftale med kloakservice-selskabet Leif M. Jensen i Glostrup, til en pris af 68,75 kr. pr. brønd + 396,- kr. ekstra pr. brønd, hvis der var ekstra meget skidt i brønden. Dette resulterede i, at vi i 2014 måtte betale 9.141 kr. – eller 3 gange så meget for vores rensning af vore brønde, som vi hidtil havde betalt Tårnby kommune. Årsagen var bl.a., at kloakfirmaet fandt mursten og cement i flere af vores brønde. 

I år var vore brønde mere rene, og prisen var faldet med 1.300 kr. til 7.840 kr., som vi skyndte os at betale. Efterfølgende opdagede jeg flere fejl på den fremsendte faktura og på firmaets suge-skema. Kloakfirmaet havde taget penge for rensning af 91 brønde – i stedet for 87, og de havde taget ekstra penge for rensning af en problematisk brønd på P-pladsen. Men vi har slet ikke nogen P-plads. Derefter gik bestyrelsen i gang med optælling af brønde, og det viste sig, at vi reelt kun har 86 brønde, og ikke de 87 – som oprindeligt er indberettet af Bo. Derefter krævede vi en samlet kreditnota fra Leif M. Jensen på 740 kr. Efter flere rykkere og nogen debat har vi modtaget pengene retur den 9/2-2016. Så - som det vil fremgå af Martins regnskab - har vi i 2015 reelt betalt 7.100 for rensning af vore brønde, hvilket er 2.000 kr. mindre end i 2014. 

Snerydning.

Hans-Henrik Nielsen i Dragør har tidligere foretaget snerydning for os, og vi betalte 23.625 kr. pr. år for denne opgave. På trods af flere forespørgsler til forskellige udbydere, så lykkedes det os ikke at opnå et bedre tilbud andre steder. På et tidspunkt meddelte Hans-Henrik Nielsen, at han kun kunne klare snerydningen på vore fortove, hvorfor vi skulle bruge en anden leverandør til sne-rydning på vores kørebaner. Det lykkedes bestyrelsen, via Thomas Kongensgaard, at få kontakt med Bjarne Holm Sørensen, Amager Rullegræs, der ligeledes forestår snerydning. Bo tegnede en 2 årig kontrakt med Bjarne Holm Sørensen, hvorefter vi skulle betale 21.375 kr. om året for snerydning – eller en besparelse på 2.250 kr. pr. år i forhold til Hans-Henrik Nielsen.

Den 2 årige kontrakt udløb i 2015, og jeg håbede, at vi kunne forny kontrakten uden prisstigninger. Det lykkedes, og vi opnåede yderligere en rabat på 5%, hvilket vil sige, at vi for vinteren 2015/16  og 2016/17 betaler 20.375 kr. pr år. Da vi som grundejere i Pilely betaler et særskilt snerydnings-bidrag, skal dette bidrag selvfølgelig følge prisudviklingen – også når den er positiv, og derfor vil Martin i forbindelse med fremlæggelsen af sit regnskab foreslå en nedsættelse af snerydnings-bidraget fra 275 kr. til 230 kr. pr. år.

Vi har dog et praktisk problem, når det sner, og det er, at en del beboere parkerer deres biler ude på vejene med det ene hjulpar langt oppe på fortovet. Disse steder kan traktorerne ikke komme forbi, hvorfor de må køre i en meget stor bue uden om de parkerede biler. Herved bliver hverken den berørte beboers fortov eller naboernes fortov renset for sne, og ofte mister de også en del af rensningen på kørebanen. Jeg skal derfor kraftigt understrege nødvendigheden af, at beboerne parkere inde på egen grund, og hvor dette ikke kan lade sig gøre, da i sneperioder alene parkerer på kørebanen og ikke på fortovet.  

Fastelavn.

Fastelavns-arrangementet i år var som helhed atter meget vellykket. Jane har lagt billeder på vores hjemmeside, der fortæller lidt om festlighederne. Vi havde dog desværre mindst 2 ulykkelige hændelser, hvor deltagere kom til skade. Under tøndeslagning blev en af medlemmerne ramt på læben – enten af en kølle eller af tønden, der slog tilbage. Det viste sig, at der var gået hul igennem læben. Han måtte på skadestuen, hvor han blev syet med 6 sting. En pige fra Hilversumvej, skulle ligeledes være blevet ramt, og rygter siger, at endnu en pige skulle have fået en splint i øjet, men dette har vi ikke kunnet få bekræftet. Det vides derfor ikke, om de 2 sidstnævnte hændelser i virkeligheden er den samme. Det er her vigtigt at understrege, at eventuelle forsikringsskader under frivillig deltagelse i foreningens arrangementer skal dækkes af egen forsikring. Bestyrelsen vil understrege dette i en kommende orienteringsskrivelse og om muligt også anføre en bemærkning på indbydelsen til fastelavn i 2017. 

Kloakrenovering

Da vi i 2015 havde fået at vide, at der formentlig var hul i bunden af en brønd på Nøragersminde-vej, så skulle kloakrenoveringen være fortsat i 2015. Efterfølgende opstod der tvivl om, hvilken brønd det egentlig drejede sig om, eller om der i virkeligheden var tale om skader i flere brønde. Da det ikke i løbet af sommeren 2015 med sikkerhed kunne fastslås, hvilken eller hvilke brønde, det drejer sig om, så har vi udsat projektet, indtil forholdene er afklaret, hvilket formentlig vil ske ved professionel hjælp i år. Vi har derfor en formodning om, at vi i det kommende år skal have opgravet 1 – 2 brønde, et projekt der let kan løbe op i et beløb på mellem 50 – og 75.000 kr. 

Samtidig kan jeg oplyse, at jeg i maj måned 2015 orienterede formanden for Nøragersminde Grundejerforening om deres tilstoppede kantstensbrønd på Nøragersmindevej ved Doorn Allé (der i regnperioder giver store problemer, idet forbi kørende biler sprøjter kaskader af vand på fodgængerne), uden at Nøragersminde Grundejerforening har foretaget sig noget i den anledning.

Flygtninge på hjørnet af Nøragersmindevej, Hilversumvej

I Danmark modtager vi i disse år en lang række flygtninge fra Syrien og fra andre lande, hvor der er krig eller krigslignende tilstande. Disse flygtninge bliver fordelt som kvoter til de enkelte kommuner - og dermed også til Tårnby. Tårnby har de sidste år været forpligtet til at modtage følgende antal kvoteflygtninge: (Se Skema 1 nedenfor – Kilde Tårnby kommune). 

Sådan, som det er beskrevet i Tårnby Bladet, så har kommunen udpeget 19 steder, hvor der kan placeres flygtninge, heraf skulle de 14 steder være umiddelbart tilgængelige mens 5 placeringer skulle være mere komplicerede. (Se Skema 2 nedenfor – Kilde Tårnby kommune) 

Blandt de 14 steder, hvor det skulle være let at placere pavilloner, er kommunens 3 grunde på det nord- vestlige hjørne af Nøragersmindevej og Hilversumvej her i Pilely.  

Jeg kan ikke være sikker, men det er min opfattelse, at grundene her i Pilely ikke er de første, der vil blive taget i brug, da kommunen har beskrevet,

  • Gammel Skovvej, Nabogården, Vandværket, Amager Landevej 9 og Saltværksvej 191,

som særligt aktuelle.

Men vi må se i øjnene, at flygtningestrømmen efter alt at dømme forstsætter, og at vi derfor under alle omstændigheder på et tidspunkt får en eller flere bygninger med flygtninge i vores forening.  

Stormflodssikring

Ifølge EU’s oversvømmelsesdirektiv 1 skal alle medlemslande forholde sig til ekstreme oversvømmelser, som kan medføre væsentlige negative følger for sundhed, miljø, kulturarv og økonomi. Danmark har udpeget 10 afgrænsede risikoområder, hvor det ikke kan udelukkes, at der i fremtiden vil kunne forekomme ekstreme oversvømmelsessituationer. Tårnby kommune (det vil sige Vestamager) er i en af disse områder, og kommunen har derfor udarbejdet en risikostyringsplan for vores område. Planen fokuserer alene på oversvømmelser forårsaget af havvand fra Køge Bugt og dermed ikke fra Øresund eller oversvømmelser forårsaget af ekstreme regn hændelser. Planen er begrænset til at vurdere de nuværende oversvømmelsesrisici og forholder sig kun i begrænset omfang til forventede klimaændringer.

Det er kommunens vurdering, at hele det sydvestlige Amager er beskyttet i større eller mindre grad mod oversvømmelser fra havet. Beskyttelsen er dog meget varierende langs kysterne. Ved Kalvebod diget er beskyttelsesniveauet meget højt som følge af den forhøjelse, der blev gennemført af diget i 2012. Her er koten maksimalt + 5,8 m, svarende til en 10.000 års beskyttelse. Det lyder jo godt. Men Sydkystdigerne langs Dragørs vestlige kyst og sydkysten mellem Kongelunden og Søvang yder kun en begrænset beskyttelse med den laveste beskyttelse ved Hestefælleden på grænsen mellem Tårnby og Dragør Kommuner. Her er digets maksimale kote + 1,0 – 2,0 m svarende til 1-5 års beskyttelse.

I den nuværende risikosituation er et område omkring den sydlige del af Kongelundsvej op til nord for Nøragersmindevej truet ved en 20 års hændelse. Det betyder, at en del af såvel landområdet som en del af byområdet i dag med stor sandsynlighed vil rammes af oversvømmelser. Ved en sådan oversvømmelse vil både villaer i byen, sommerhuse og enkelte helårsboliger i landzonen blive berørt. Yderligere må det forventes, at flere pumpestationer vil blive sat ud af drift.

Kommer der en middelstor, 100 års, hændelse vil yderligere store områder af landzonen mellem Kongelundsvej og Tømmerupvej blive berørt af oversvømmelserne og vandstanden vil øges i byområdet og yderområder med betydelige skader til følge. Samtidig viser den bagvedliggende modellering af havvandets udbredelsesvej ved en 100 års hændelse, at byområderne i Tårnby Kommune nås allerede 3 timer efter den første vandindtrængning ved Hestefælleden.

Yderligere ses det, at ved en 1000 års hændelse (hvilket svarer til det, nogle områder langs Roskilde Fjord blev ramt af i forbindelse med stormen Bodil i december 2013), da kan vandet nå helt op nord for Alkmaar Allé. Sker dette vil det være i en situation med massive skader i de direkte berørte områder, herunder skader på hundreder af boliger, skole, plejehjem, institutioner m.v. Samtidig vil stort set alle pumpestationer på Vestamager være ude af drift, og vandet vil kunne sprede sig gennem kloak- og regnvandssystemerne langt ind på Amager.

Det lyder ganske uhyggeligt, og vi kan kun håbe på, at det vil lykkes Tårnby, Dragør, Vestamager Pumpelaug og Naturstyrelsen meget hurtigt at komme til enighed om en væsentlig forhøjelse af digerne mellem Tårnby og Dragør kommune – og så få iværksat arbejdet i en fart.

Indtil videre kan vi konstatere, at mange i forvejen har problemer med meget høj grundvandsstand, og vi har ikke behov for yderligere udfordringer.  

Jeg skal opfordre alle medlemmer af grundejerforeningen at gå ind på Tårnby kommunes hjemmeside og læse Tårnby kommunes risikostyringsplan 2014, der indeholder mange flere detaljer.

Bebyggelsesprocent

I 2015 skulle kommunalbestyrelsen tage principiel stilling til bebyggelsesprocenten i kommunen, og det forlød, at man ville tilkendegive en principiel positiv holdning til at hæve bebyggelsesprocenten fra 25% til 30%, som man har i mange andre kommuner. Det blev samtidig tilkendegivet, at man formentlig ville lade det være op til de enkelte grundejerforeninger at beslutte, om man ville tillade en forhøjelse af bebyggelsesprocenten i den enkelte forening. Jeg havde derfor en forventning om, at vi skulle stemme om et sådant forslag i år, men jeg har intet hørt fra kommunen, og jeg ved derfor ikke, hvor spørgsmålet står i dag.

Klage over bus linje 36 (og 33)

Vi har en enkelt tværgående bus i kommunen, og det er linje 36. Vi har altid været meget glade for denne bus, og den er da også blevet benyttet forholdsvis meget, ikke mindst når vi skal ud at rejse fra Københavns Lufthavn i Kastrup. Derudover møder vi større og større forhindringer, hvis vi vil køre i bil til Kastrup Bio, lystbådehavnen, Den Blå Planet eller familie i Kastrup, da kommunen til stadighed skaber begrænsninger og udvider betalingszoner(for egne borgere), hvorved det bliver ekstra formålstjeneligt og nødvendigt at have en uanstrengt busforbindelse. 

Desværre har kommunen bortstruktureret en fornuftig busforbindelse for beboerne i Løjtegårds kvarteret, og det har alle vi andre i kommunen så måttet bøde for ved omlægningen af bus linje 36, hvilket har givet os meget længere transporttider, og i en række tilfælde helt har forhindret os i at kunne bruge bussen, hvilket har været meget utilfredsstillende.

Det må der også have været en slags enighed om i kommunen, da man heldigvis valgte at lægge linje 36s rute tilbage til den oprindelige placering, men uden at løse problemet for beboerne i Løjtegårdskvarteret. Det har selvfølgelig givet rabalder, og nu vil man så flytte bussen en gang til. Det er ikke i orden, at kommunen på den måde spiller ping pong med kommunens egne borgere, og jeg håber, at beboerne i Pilely, i den udstrækning de følger sig ramt, vil agerer over for Tårnby kommune.

I forvejen er vi ramt af en besynderlig busdrift på linje 33 (der er vores livsnerve til København). I perioder kører den kun ud til os hvert 40 tyvende minut, i andre periode skal vi gætte, om vi skal fange den på Kongelundsvej eller ved Fields, og nu har Movia skabt endnu et kundeuvenligt skaktræk. I dag stopper nogle af busserne ved Fields og andre ved Kay Fiskers Plads, og ”lander” du ved det forkerte stoppested, så kommer du ikke med bussen. Både buschauffører og passagerer klager over dette vanvid, men Movia fatter ikke en brik og er ikke til at rokke til at etablere en fornuftig løsning. Vi må konstatere, at offentlig transport er det ”vilde vesten”, og at det er helt forståeligt - at alle der kan - vælger den offentlige transport fra.  

Sommerfest

Flere medlemmer har i perioden spurgt til en sommerfest, men dette emne vil jeg overlade til fri diskussion under punktet Eventuelt. 

Der var ingen spørgsmål. Formandens beretning godkendt med stemmerne 14 for, 0 imod og 0 undlod at stemme.  

Punkt 4. Regnskab.

Foreningens kasserer, Martin Jansen, gennemgik foreningens regnskab 2015 for henholdsvis Pilely og foreningens vejkonto benævnt ”Vejfonden”.

Budgetmæssigt oplyste kassereren at regnskabet for 2016 ville være identisk med regnskabet for 2015 dog med 2 følgende afvigelser:

  1. Foreningen har en formodning om, at vi skal have repareret 1 – 2 kantstensbrønde, hvilket vil kunne medføre en udgift for vejfonden på anslået 50 – 70.000 kr.

  2. Snerydningsbidraget for 2016 foreslås nedsat fra kr. 275 til kr. 230.

Udgiften for det enkelte medlem vil herefter se ud som følger: Grundejerforeningskontingent kr. 400,- , Kontingent til ”Vejfonden”, kr. 1.000,- og snerydningsbidrag kr. 230,- i alt kr. 1.630,-.

Der var ingen spørgsmål til de 2 regnskaber eller til det fremlagte budget. Regnskabet godkendt med stemmerne 14 for, 0 imod og 0 undlod at stemme.

 5. Forslag.

Bestyrelsen havde fremsendt 6 forslag til modernisering af foreningens love. Samtlige forslag var af praktisk karakter og indeholdt ingen økonomiske konsekvenser for foreningens medlemmer.

Bestyrelsen havde ikke modtaget yderligere forslag eller ændringsforslag til de af bestyrelsen fremsatte forslag.  

Forslag 1. (§ 1)

Nuværende tekst.

Foreningens navn er PILELY med hjemsted i Tømmerup pr. St. Magleby.

 Foreslået tekst.

Foreningens navn er Grundejerforeningen Pilely med hjemsted i Tømmerup by, Tårnby. Foreningen er stiftet den 16. november 1952.

 Begrundelse.

Formålet er at gøre opmærksom på, at foreningen ligger i Tårnby kommune, og samtidig huske fremtidige generationer på, hvornår foreningen er stiftet.

 Forslag 2. (§ 9. – 2. afsnit.)

Nuværende tekst.

Dagsordenen, der fastsættes af bestyrelsen, skal meddeles hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.  

Foreslået tekst.

Dagsordenen, der fastsættes af bestyrelsen, skal sammen med eventuelle forslag til vedtægts-ændringer samt bevillinger af midler ud over det administrative meddeles hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.

 Begrundelse:

Ønsket om denne tilføjelse er alene at understrege nødvendigheden af, at forslag, der kan have væsentlig betydning for foreningens medlemmer, selvfølgelig skal udsendes sammen med den ordinære indkaldelse. Noget, der tidligere har været rejst tvivl om. 

 Forslag 3. (§ 9. – 3. afsnit.)

Nuværende tekst.

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indgivet til bestyrelsen senest 4 dage før generalforsamlingen, dog skal forslag til vedtægtsændringer samt bevillinger af midler ud over det administrative være bestyresen i hænde senest 31. marts. 

Foreslået tekst.

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indgivet til bestyrelsen senest 4 dage før generalforsamlingen, dog skal forslag til vedtægtsændringer samt bevillinger af midler ud over det administrative være bestyresen i hænde senest 1. marts.  

Begrundelse.

Forslag til vedtægtsændringer og bevillinger ud over det administrative skal i dag være indsendt til bestyrelsen senest 31. marts, og bestyrelsen skal i medfør af § 9, 1. afsnit indkalde medlemmerne til generalforsamling med mindst 14 dages varsel. Dette medfører, at vi i praksis kun kan afholde generalforsamling de sidste 14 dage af april. Efter at Nøragersmindecentret er blevet til Kulturzonen, er det blevet næsten umuligt at låne et lokale i centret, da lokalerne til stadighed er optaget af orkestre, cowboy dansere eller andre, der skal benytte centret til musikalske arrange-menter. Der er derfor behov for en fremrykning af den dato, hvor bestyrelsen kan modtage forslag, hvilket vil give os et større råderum (hele april måned) til afholdelse af vores generalforsamling.  

Forslag 4. (§ 20. – 3. afsnit.)

Nuværende tekst.

Affald må ifølge politivedtægten ikke afbrændes.

 Foreslået tekst.

Affald må ifølge Miljøministeriets affaldsbekendtgørelse ikke afbrændes.

 Begrundelse.

Politivedtægten eksisterer ikke længere. Den 1. juli 2005 blev Politivedtægten afløst af en bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden m.v., og paragraffen om afbrænding af affald udgik. Denne er efterfølgende afløst af § 49 i Miljøministeriets affaldsbekendtgørelse.

 Forslag 5. (§ 20. – 5. afsnit.)

Nuværende tekst.

Af hensyn til vejenes vedligeholdelse og støvplage skal medlemmerne nedsætte hastigheden i foreningens område til 20 kilometer i timen.

 Foreslået tekst.

Af hensyn til vejenes vedligeholdelse, støjniveauet, miljøbelastningen, og voksne og børns færden, skal hastigheden i foreningens område nedsættes til 20 kilometer i timen.  

Begrundelse.

Ordet støvplage stammer fra den gang, hvor vi havde grusveje, hvorfor ordet ikke længere er relevant. Til gengæld er der en lang række andre forhold, der har betydning for vort lokale miljø og vores og vores børns sikkerhed. Vi mener derfor rent principielt, at vi skal fastholde, at man kun bør køre 20 km/t. i vores område.

Forslag 6. (§ 14, 4. afsnit).

Nuværende tekst.

Bestyrelsens samlede honorar for det kommende år fastsættes af generalforsamlingen.  

Foreslået tekst.

Bestyrelsens samlede refusion for det kommende år fastsættes af generalforsamlingen. 

Begrundelse.

Honorar er betaling for et udført stykke arbejde. Bestyrelsens arbejde er ulønnet, og bestyrelsen modtager ikke honorar.  

Bestyrelsen modtager alene en godtgørelse (refusion), der skal dække afholdte udgifter til kontorartikler, frimærker, telefon, strøm, og ikke mindst kørsel i forbindelse med mødevirksomhed, indkøb til fastelavn m.v.  

(Beløbet udbetales i henhold til § 7 M stk. 1 og 2, i ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, jf. Skatterådets bekendtgørelse nr. 1308 af 24/11-2015.) (Oprindeligt lov nr. 1120 af 22/12 1993). 

Der var ingen spørgsmål til de fremsatte forslag. Dirigenten forespurgte om der var nogen i generalforsamlingen der havde indvendinger imod, at samtlige forslag blev godkendt under et. Der var ingen bemærkninger hertil. 

Samtlige 6 forslag godkendt med stemmerne 14 for, 0 imod og 0 undlod at stemme.  

6. Valg.

Følgende var på valg:

Formand Ole J. Andreasen. Valgt med akklamation. (Gælder for 2 år).

Bestyrelsesmedlem Jane G. H. Kaste. Valgt med akklamation. (Gælder for 2 år).

Bestyrelsesmedlem Jan Ole Hansen. Valgt med akklamation. (Gælder for 2 år).

Bestyrelsessuppleant Jørgen Andersen. Genopstillede ikke. Valgt blev Ina Christoffersen, Slødam Allé 8. (gælder for 2 år).

Revisor Preben Eriksen. Valgt med akklamation.(Gælder for 2 år)

Revisorsuppleant Hedvig Larsen. Genopstillede ikke. Valgt blev Vernon Pedersen, Slødam Alle 11. (Gælder for 1 år).

Punkt 7. Eventuelt.

Flere medlemmer klagede over trafikforholdende på Hilversumvej og Slødam Alle.

Et medlem gav udtryk for, at det er meget belastende med den øgede trafik, der er fra Strandgården, idet mange bilister bruger Pilelys veje som ”smutveje” for at undgå vejbumpene på Nøragersmindevej.

Det er ligeledes belastende, og også farligt, at flere bilister parkerer deres biler i eller tæt ved det skarpe sving på Hilversumvej, hvilket dels gør det besværligt at køre ad Hilversumvej, men også gør det farligt, da man let kan overse børn, der er på vej over kørebanen.

Derudover må forældre til børn i foreningen kunne forstå, at kørebanen er for bilister, og fortove og haver er for børn og fodgængere.

Et medlem tilkendegav, at det er et meget stort problem – og også ulovligt - at beboere parker deres trailere på kørebanen i længere perioder. Trailere må maksimalt holde på kørebanen i 24 timer – derudover skal de stå inde på den enkelte beboers egen grund.  

Et medlem oplyste, at vedkommende ofte oplever, at beboere og gæster parkerer deres biler så tæt op til hans indkørsel, at det ikke – eller kun med meget stort besvær - er muligt, at køre ud eller ind i egen indkørsel på egen grund. Dette er givetvis også ulovligt.

Et medlem fandt det uacceptabelt, at der er beboere, der blokerer fortovene med storskrald flere dage inden storskraldet skal afhentes, at de ofte breder sig ind over naboernes fortov, og at de pågældende også lader uafhentet storskrald stå på fortovet i op til 2 uger, inden de flytter det ind til sig selv igen. 

Et medlem ville gerne have bekræftet, at der skal være 2 parkeringspladser på hver grund.

Formanden svarede, at spørgsmålet vedrørende parkerede biler i svinget på Hilversumvej, biler parkeret for tæt på medlemmernes indkørsler, de ulovligt parkerede trailere og beboernes uhensigtsmæssige opstaldning af storskrald vil blive taget med i den kommende orienterings-skrivelse til medlemmerne.

Han gjorde samtidig opmærksom på, at der i spørgsmålet vedrørende parkering ved svinget er meget stor uenighed beboerne imellem. Nogle ønsker en fri kørebane og frit udsyn for at undgå at blive involveret i ulykker, medens andre er af den opfattelse, at parkerede biler på kørebanen netop er med til at nedbringe hastigheden og derved undgå ulykker. Opfattelsen her er, at så snart der er ”fri bane”, så kører bilisterne generelt set alt for stærkt.

Formanden kunne bekræfte, at kommunen har krav om, at der på alle grunde bebygget efter en vis dato skal være 2 parkeringspladser, og det er hans opfattelse, at hele Pilely er omfattet af denne regel.   

2 medlemmer spurgte bestyrelsen, om den havde hørt, at man på den kommende generalforsam-ling i Strandgården vil foreslå nedlæggelse af de opsatte vejbump.

Et medlem forklarede, at boltene, der skal holde vores vejbump, igen er begyndt at løsne sig. 

Formanden svarede, at bestyrelsen ikke er bekendt med, om der vil blive rejst krav om nedlæggelse af vejbump på den kommende generalforsamling i Strandgården, men han vidste, at spørgsmålet tidligere havde været berørt, og det forlød, at vejbumpene kun havde fået lov til at blive, fordi Strandgårdens bestyrelse - i modsat fald – havde truet med at gå af.   

Vedrørende oplysningerne om de løsnede bolte i vejbumpene, så vil bestyrelsen snarest muligt foranstalte et vejsyn, der lige som sidst alene vil omfatte vores kørebanehalvdel. Formanden har i øvrigt tidligere skriftligt orienteret formanden for Strandgården om problematikken med de løsnede bolte, ligesom han har sendt denne billeder af disse.

Flere medlemmer klagede over, at en specifik beboer i lange perioder har en radio/ghettoblaster stående tændt til væsentlig ulempe for de omkringboende. De pågældende var opmærksomme på, at dette er forbudt. Der har også verseret en lang række andre problemer med den pågældende beboer.

Formanden svarede, at bestyrelsen er fuldt ud bekendt med denne problematik, og bestyrelsen har i flere omgange været involveret i sagen med det omtalte medlem. Det er aldrig lykkedes at finde en løsning. Den chikane af de omboende, som der her reelt er tale om, har for lang tid siden nået et sådant omfang, at løsningen alene har skullet findes mellem de berørte grundejere og de offentlige myndigheder som kommunen og politiet. Formanden er også bekendt med det hidtil mangelfulde resultat af myndighedernes involvering.

Brian oplyse, at vedrørende oversvømmelsesfaren her på Vestamager og spørgsmålet om forhøjelse af de eksisterende diger, så har Dragør kommune fået 4 år til at komme med et løsningsforslag til en fælles løsning mellem Tårnby og Dragør kommuner. Indtil nu vil Dragør kommune tilsyneladende kun være med til en ”100 års løsning”.

Brian orienterede samtidig om muligheden for at bygge regnvandsbassiner og faskiner til afledning af større mængder regnvand.

Vedrørende byggeprocenten oplyste Brian, at det fremsatte forslag om muligheden for at hæve byggeprocenten fra 25% til 30 % er vedtaget i kommunalbestyrelsen, og at det herefter er op til at den enkelte grundejerforening at finde ud af, om de vil acceptere denne forøgelse lokalt. Pilely skal dog være opmærksom på, at for så vidt at man gør brug af den forøgede byggeprocent, så er man ikke længere beskyttet af den aftalte maksimale 7% stigning af grundskylden.

Formanden gennemgik problemstillingerne omkring afholdelse af en vejfest/ sommerfest i foreningsregi. Medlemmerne på Slødam Alle´ skal være enige i, at festen evt. vil skulle afholdes der, da Slødam Allé er det mest velegnede område i foreningen. Hvis beboerne selv iværksætter en fest, så er den ikke umiddelbart ansvarspådragende, men hvis den skal arrangeres af bestyrelsen, så skal der indhentes tilladelser til brug af vejstykket hos politiet og kommunen, og hvis foreningen yderligere sælger eller sponsorerer en kasse øl, så skal bestyrelsen derudover indhente en engangstilladelse hos politiet til udskænkning af alkohol.

Ingen havde bemærkninger hertil.

Dirigenten afsluttede generalforsamlingen med en tak for en god generalforsamling og tak for god ro og orden.

Formanden ønskede alle en god hjemtur.

 

     Ole J. Andreasen,                      Rich. Senger,        Camilla Petersen,

    Formand                                     Dirigent                 Sekretær

                  

Skema 1
Skema 2

| Svar

Nyeste kommentarer

20.11 | 07:57

Stor tak til bestyrelsen for en dejlig 70 års jubilæumsfest.

19.03 | 15:15

Hej..Jag skriver på svenska..Vi söker Ketty Brink på Mortel alle 17 och finner inget telefonnummer.
Skicka gärna svar över mail så skickar jag ett telefonummer

19.03 | 11:09

Vi skrev om bismag på drikkevandet d. 20/12 2020, og er lidt kede af at ingen har svaret men tager det for et udtryk for, at det er der ikke.

01.01 | 14:32

Ønsker Pilely Godt nytår
Har dog en stor appel til dem på Hilversumvej ud for 56 A .
Fjern venligst al jeres nytårs efterladenskaber straks.
Mvh. 56 A