Generalforsamling 2013

Ordinær generalforsamling, torsdag den 25. april 2013

Generalforsamlingen blev vanen tro afholdt i laden i Kulturzonen, Nøragersmindecentret.

Formanden bød velkommen. Han oplyste, at der desværre var stort fravær fra bestyrelsen, da et bestyrelsesmedlem var bortrejst, et andet bestyrelsesmedlem var på kursus, og et 3. bestyrelses-medlem havde sygemeldt sig.

Punkt 1. Valg af dirigent:

Rich Senger blev valgt til dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsam-lingen var lovligt indkaldt. Der blev valgt 2 stemmetællere. Det blev konstateret, at der var mødt 23 personer til generalforsamlingen – heraf 16 stemmeberettigede medlemmer.

Punkt 2. Formandens beretning:

Et af vore medlemmer, Jytte Nielsen, Hilversumvej 60B, er her i foråret afgået ved døden efter nogen tids alvorlig sygdom. Vi sender mange tanker til familien og ikke mindst til hendes ægtefælle. Ære være hendes minde.

Vejarbejde.

Efter at vi i 2011 havde foretaget lapning af skader på Nøragersmindevej, revneforsegling på vore 3 veje og udskiftning af 2 rendestensriste, så havde vi forventet, at alt ville være i den skønneste orden i sæsonen 2012 - 2013. Det holdt dog ikke helt stik. I februar kunne vi konstatere, at der var opstået 2 dybe huller i asfalten på Nøragersmindevej, som skulle repareres. Da asfaltarbejde er meget dyrt, og hullerne overskue-lige, så valgte vi at foretage reparationen selv, og her havde vi god hjælp af min flittige nabo, Ralph Dall, der mødte op med primer, brænder og solid arbejdskraft.

Jordkabler.

I øjeblikket har vi strømførende luftledninger i det meste af Pilely. For nogle år siden blev det besluttet, at samtlige luftledninger i Danmark skulle udskiftes med jordkabler. Dette arbejde har været lang tid undervejs, og arbejdet har til tider været meget problemfyldt. Det virker dog som om, at projektet i øjeblikket kører efter planen. I vores område er det DONG, der skal nedlægge kabler. DONG skal nedlægge i alt 3000 km. kabler i Nordsjælland og på Amager.

Ifølge DONG så vil kabellægningen hos os i Pilely blive udført i 2014. Arbejdet vil foregå i perioden fra juni – september 2014, og arbejdet vil blive afsluttet i oktober 2014.

Vejbelysning.

Vejbelysningen i vores område var for snart mange år siden af en acceptabel karakter, men CO 2 be-sparelser har gennem årene resulteret i opsætning af nye lamper og dermed dårlige belysning. Helt galt er det på Nøragersmindevej, hvor lysstanderne umiddelbart før købmanden springer fra den nordlige til den sydlige side af gaden. Dette medfører ringe belysning på vores del af Nøragers-mindevej, og stykket ud for nr. 126 – 128 er værst. Det har tidligere været foreslået, at der burde sættes en ekstra lampe op på dette stykke, og i den anledning kontaktede jeg for nogle år siden Tårn-by kommune. Kommunen ville ikke opsætte ekstra lamper, og for så vidt at vi selv ville etablere en ekstra lampe, så ville denne koste ca. 10.000 kr. (anslået) – et beløb, som grundejerforeningens med-lemmer ikke på dette tidspunkt var villige til at betale. Tilsyneladende er flere medlemmer igen be-gyndt at tale om at få opsat en ekstra lampe på dette sted, uden at bestyrelsen i øvrigt er blevet præ-senteret for et konkret ønske eller forslag. Hvis der foreligger et konkret ønske, så er bestyrelsen selvfølgelig villig til at undersøge, hvad det vil koste i dag at få opsat en sådan ekstra lampe. En ekstra lampe vil måske kunne opsættes til tilbudspris, når DONG alligevel skal nedlægge kabler i området?

Jubilæumsfesten

Den 17. november blev grundejerforeningens 60 års jubilæum fejret ved afholdelse af en fest her i Kulturzonen. Desværre var der ikke så mange medlemmer, der havde tilmeldt sig, som vi havde hå-bet. Kun 43 personer var tilmeldt festen. Festen skulle have været afholdt her i laden, men centret havde fejlagtigt foretaget en dobbelt-booking, således at lokalet samtidig skulle bruges af et symfoni-orkester til indspilning af en CD.

Vi blev - under stor protest - forvist til et lokale i hovedbygningen. Festmæssigt viste det sig at være et rigtig godt bytte, da det andet lokale var væsentlig bedre end salen her, og festen blev da også en stor succes, med glade medlemmer, god mad og rigtig god musik spillet af orkestret Økuller. Arbejds-mæssigt var flytningen dog knapt så hensigtsmæssig, da vi fortsat skulle benytte køkkenet her i laden, og det gav en masse ekstra arbejde med at bringe mad, drikkevarer og opvask frem og tilbage mellem de 2 lokaler.

Men samlet må vi konkludere, at det var en super god fest, og jeg vil her bringe en stor tak til fest-udvalget (Dina, Inge og Camilla) for deres engagerede arbejdsindsats for at sikre en god aften.

Indbrud

Efter at vi i nogle år har været forskånet for indbrud, har der de sidste par år været flere indbrud i området, og Pilely er da heller ikke gået ram forbi. Jane har med stor entusiasme sat sig ind i Det Kriminalpræventive Råds nyeste tiltag, og hun skulle under eventuelt have fortalt om rådets projekt, hvilket ikke sker, da hun er blevet syg. Jeg kan kort skitsere, at projektet går ud på gruppevis at danne sms kæder, der så bliver aktiveret, når man drager på ferie. Bestyrelsen vil i løbet af kort tid uddele en folder til samtlige beboere i Pilely, og jeg skal anbefale, at man tilmelder sig ordningen.

Den Blå Planet

Parkeringsforholdende er uoverskuelige og det er stort set umuligt at komme ind i Den Blå Planet på grund af lange køer, men bortset fra det, så vil jeg gerne ønske Tårnby kommune til lykke med denne nye fantastiske attraktion. Folk, der har besøgt planeten er meget begejstrede, og det er jo herligt. Jeg går ud fra, at alle vi der er til stede her i dag er bekendt med, at beboerne i Tårnby kan få et årskort til ½ pris. Det betyder at vi kan komme ind på Den Blå Planet hele året for et beløb af blot 212 kr. og 175 kr. hvis man er pensionist. Det håber jeg, at I alle vil gøre brug af.

Voksen

Barn

Pensionist

Billet ved indgangen

Billet - web

Årskort

Årskort Tårnby borger

Yderligere oplysninger kan findes her: http://www.denblaaplanet.dk/

Traditionen tro afholdt bestyrelsen igen i år et fastelavnsarrangement for foreningens børn og voksne med tøndeslagning på 4 tønder. Det var hundekoldt, og der var sne og is overalt, så jeg måtte ud i flere timer inden arrangementet for at skrabe og salte, så vi kunne undgå, at medlemmerne faldt og brækkede arme og ben. Ellers var arrangementet vellykket. Vi fik flere henvendelser fra nye medlem-mer og deres familier, der synes at det var super, og vi modtog også en henvendelse fra en dame, der slet ikke kunne forstå, at hun ikke skulle betale for kaffe og kakao. Da et par bestyrelsesmedlemmer var bortrejst på dagen, så havde vi stor glæde af, at Bo Christensen, der trådte til og hjalp med at få arrangementet til at fungere.

Efter at gaverne var købt, modtog vi en henvendelse med en forespørgsel om, hvorvidt at det var nødvendigt altid at købe spiritus til bund- og kattekongen ved voksentønden. Det var et relevant spørgsmål, som vi egentlig aldrig har spekuleret over. Vedkommende foreslog, at vi eventuelt kunne købe gavekort til Matas. Bestyrelsen vil gøre sig nogle overvejelser om, hvad vi eventuelt skal købe som gaver fremover, men vi vil da meget gerne have tilkendegivelser fra jer med gode ideer.

Jeg vil her gerne komme med et enkelt hjertesuk fra bestyrelsen. Når vi sender en invitation til faste-lavn med en tilmeldingsfrist, så vil vi meget gerne have, at medlemmerne overholder fristen. Det er næsten umuligt for bestyrelsen at forestå planlægning og indkøb, når op til 10 børn tilmeldes faste-lavn lang tid efter at fristen er udløbet. Og antallet af tilmeldte børn er meget forskellig fra år til år. Tallene for de sidste 4 år er som følger:

48 børn

66 børn

49 børn

64 børn

Nabostridigheder

Det er vort ønske, at alle i grundejerforeningen skal have det godt med hinanden, selvom vi selv-følgelig ikke alle behøver at være hjetevenner og rende hinanden på dørene. Efter år med ro, kan vi konstatere, at det nu desværre igen ulmer. Der skal ikke meget til, før end folk føler sig trådt over tæerne, ligesom vi har kunnet konstatere det i filmen ”Naboerne”. Men hvis man ikke altid er enig med sin nabo, genbo eller bagbo, så er det vigtigt, at man selv opfører sig ordentligt og ikke eskalerer små uenigheder, så de bliver til store problemer.

Nøragersminde antenneforening.

De fleste medlemmer i Pilely er Stofa brugere og dermed medlem af Nøragersminde antenne-forening. Jeg deltog i antenneforeningens generalforsamling i sidste år, og jegmåtte konstatere, at ikke alt var fryd og gammen. Der var uenighed om programudvalget og om medlemmernes (manglende indflydelse), der var kritik af bestyrelsens alt for tætte samarbejde med Stofa, og med bestyrelsens honorering, Der var kritik af regnskabet, og af afregningsperioderne mellem Stofa og antenneforeningen, der var kritik af, at vi i forbindelse med den gennerelle ændring af TV pakkerne skulle betale for pakkeskift (hvor nogle jyske foreninger fik det gratis). Der var kritik af den formue som bestyrelsen havde opsamlet, og personligt kritiserede jeg de uoverskuelige regninger vi modtog som kunder, hvor hver eneste regning var forskellig, samt at jeg personligt havde modtaget forkert afregning i forbindelse med pakkeskift.

På trods af, at foreningen var formuende, ønskede bestyrelsen ikke at nedsætte kontingentet, der er på 25 kr. om året. Da bestyrelsen ikke kunne redegøre for, hvad formuen skulle bruges til, endte de med at tilkendegive, at de da altid kunne afholde et jubilæumsarrangement, når nu foreningen fyldte 25 år i 2013. Den invitation til 25 år jubilæum, som alle antenneforeningens medlemmer derfor har modtaget for ca. 1 uge siden, er altså resultatet af den kritik, som bestyrelsen blev udsat for i 2012. Så kære medlemmer – tilmeld jer – senest på søndag (28/4-2013) og mød glade op til Nøragersminde antenneforenings jubilæumsarrangement fredag den 3. maj kl. 16.00 – 20.00 her i laden.

Med disse ord, vil jeg overlade beretningen til generalforsamlingen.

Marianne Frøsig, bekræftede de generelt dårlige lysforhold på Nøragersmindevej, og hun forklarede, at forholdene var blevet ekstra dårlige efter at der var opsat vejbump, som var svære at se og for-cere, når der manglede lys på vejen. Helt galt var det om vinteren, hvor snefejemaskinen havde skubbet sneen ind i den bane, hvor cyklisterne skulle køre. I disse perioder måtte cyklisterne finde og passere bumpene, der var snefyldte og meget glatte. Det resulterede i at mange – både børn og voksne – væltede på de glatte overflader.

Formanden svarede, at det vil være relevant, at den kommende bestyrelse kontakter kommunen for helt generelt at diskutere lysforholdene på Nøragersmindevej.

Jan Vandsted havde hørt, at G/F Strandgården havde afholdt generalforsamling i går – den 24. april – og at de på denne generalforsamling skulle have diskuteret, hvorvidt at vejbumpene skulle fjernes, da mange af beboerne i Strandgården var utilfredse med disse.

Efter forespørgsel i salen kunne formanden konstatere, at hverken han eller andre havde hørt om denne generalforsamling, men han lovede, at spørgsmålet ville blive undersøgt.

Flere medlemmer fandt, at bestyrelsen skulle fastholde køb af spiritus som gave til bund- og katte-konge ved voksentønden til fastelav.

Formandens beretning blev herefter godkendt med alle stemmer.

Regnskab

Da foreningens kasserer var fraværende gennemgik formanden foreningens regnskab for henholdsvis Pilely og for foreningens ”Vejfond”.

Der var ingen bemærkninger til de 2 regnskaber. Regnskaberne blev derefter godkendt med alle stemmer.

Forslag.

Der var ikke indkommet nogen forslag.

Valg.

Formand Ole J. Andreasen, der ikke ønskede genvalg. Bestyrelsen foreslog valg af Bo Christensen. Der var ikke andre, der ønskede opstilling som formand. Bo Christensen valgt med akklamation. Valget gælder for 1 år.

Bestyrelsesmedlem Dina Guldhammer, der ikke ønskede genvalg. Da der var et specifikt ønske om at få besat denne post med et medlem, der var villig til at være kasserer, foreslog bestyrelsen valg af Inge Larsen. Der var ikke andre, der ønskede opstilling til denne post. Inge Larsen valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Bestyrelsesmedlem Thomas Kongensgaard. Der ikke ønskede genvalg. Camilla Schøning Petersen erklærede sig villig til at lade sig opstille til bestyrelsen. Der var ikke andre kandidater. Camilla valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Bestyrelsessuppleant Bo Christensen. Da Bo Christensen var valgt som formand, skulle der i stedet findes en ny bestyrelsessuppleant. Der var ingen af de fremmødte, der ønskede at lade sig opstille til denne post. Det afgående bestyrelsesmedlem, Thomas Kongensgaard, lod sig herefter overtale til at opstille som suppleant. Valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Revisor Arne Pedersen var ikke til stede. Han havde på forhånd tilkendegivet, at han ikke ønskede at genopstille. Der var ingen i af de fremmødte, der ønskede at besætte denne post. Den afgående formand, Ole J. Andreasen, gav herefter tilsagn om at indtræde i stedet for Arne. Ole J. Andreasen valgt med akklamation. Valget gælder for 2 år.

Revisorsuppleant Camilla Schøning Petersen var netop valgt til bestyrelsen, hvorfor hun ikke fortsat kunne besætte posten som revisorsuppleant. Jette Marlene Christensen accepterede, at lade sig vælge som revisor-suppleant. Valgt med akklamation. Valget gælder for 1 år.

Eventuelt:

Jane Kaste skulle have talt om ”Nabohjælp”, men som følge af sygdom udgik dette emne.

Den afgående formand, Ole J. Andreasen, takkede Thomas Kongensgaard, for sin arbejdsindsats i bestyrelsen og herunder for sin store viden om lokale forhold, som bestyrelsen havde kunnet gøre god brug af.

Den tilgående formand, Bo Christensen, takkede på foreningens vegne den afgående formand, Ole J. Andreasen, for sin mangeårige flittige indsats for foreningen.

Da ikke andre ønskede ordet, takkede dirigenten for god ro og orden under generalforsamlingen, og formanden ønskede alle en god hjemtur.

Ole J. Andreasen Rich Senger Thomas Kongensgaard

formand dirigent sekretær