Pilely ordinær generalforsamling 2019

4. Regnskab for kalenderåret 2018 og forslag til kontingent 2019
  6. Valg

Formanden bød velkommen.

Punkt 1. Valg af dirigent.

Rich. Senger blev valgt som dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at general-forsamlingen var lovligt indkaldt.

Punkt 2. Valg af stemmetællere.

Der blev valgt 2 stemmetællere – Andy Petersen og Torben Schultz. Der var mødt 32 personer til generalforsamlingen – heraf 22 stemmeberettigede medlemmer.

Punkt 3. Formandens beretning.

I maj 2018 gik et mangeårigt medlem af Pilely, Arne Jensen (Hilversumvej 20) bort. Æret være hans minde.

Nye beboere

Siden sidste generalforsamling er der ikke blevet solgt nogle huse, men pt. er der to huse til salg (Hilversumvej 22 og Hilversumvej 45).

Dog er Gert og Anne Nielsen blevet færdig med at bygge deres nye hus på Slødam Allé 14 og er flyttet permanent ind.

Runde dage

I starten af 2019 fyldte Folke Nyberg (Hilversumvej 27) 75 år. Endnu en gang tillykke.

Fastelavn her i 2019 var en sand fornøjelse, hvor vi var meget heldige med et skønt vejr (årstiden taget i betragtning), så det var ikke en ligeså kold fornøjelse, som det ellers har været de foregående år.

Og som vanligt var de fremmødte børn (47 tilmeldte) samt et par enkelte voksne klædt kreativt og flotte ud.

Selve tøndeslagningen foregik problemfrit – uden at nogen kom til skade - med fire velfortjente bund- og tøndekonger til følge.

I år afprøvede vi et system således, at bundkongen ikke også kunne blive tøndekonge (katte-

konge), idet vi gerne ser, at vi har så mange forskellige vindere som muligt. Dette vurderede vi som værende en succes.

Ny affaldsordning i 2019

Her i foråret 2019 indfører Tårnby kommune en ny affaldsordning, hvilket betyder, at hver grundejer fremover skal have to nye beholdere på hver 240 liter på sin grund i stedet for metalstativ med pose som i dag:

En beholder med to rum til henholdsvis metalaffald og plastikaffald.

En beholder til restaffald. (Denne beholder har også to rum for på den måde at tage højde for, at der på sigt skal sorteres madaffald.

Den nye affaldsordning vil medføre skærpede krav til adgangsveje og placering.

Alle grundejere skulle være blevet orienteret af Tårnby Kommune omkring dette enten via brev eller e-boks.

Derudover vil kommunens vejledning til Pilely kunne ses på vores hjemmeside.

Ifølge planen fra kommunen vil den nye affaldsordning blive rullet ud i Pilely i uge 17 eller 18, dvs. mellem 22. april og 5. maj 2019.

Naturpark Amager

Trafikalt forventes det, at besøgstallet i Naturpark Amager i løbet af det første år vil stige til det dobbelte – fra anslået 1 million besøgende til ca. 2 millioner besøgende, og at antallet af besøgende de efterfølgende år vil stige yderligere, således at der om 4 – 5 år vil være 3 – 4 millioner besøgende årligt.

I vores grundejerforening ligger en af de sekundære indgange til Naturpark Amager. Derudover har vi trekantområdet uden for Naturpark Amager, der også besøges meget flittigt af motionerende, hundeluftere, børn og forældre på kælk (om vinteren), og andre, der blot vil nyde udsigten fra vores høje ”bjerge”.

Indgangen, der ligger på Hilversumvej, er i dag meget velbesøgt, og vi kan forvente en yderligere tilstrømning af besøgende de kommende år. Ikke mindst fordi vores P-plads indgår som et væsentligt element i det orienterende materiale om Naturpark Amager.

Bestyrelsen har derfor taget kontakt til Tårnby kommune og anmodet om en samtale med borgmester Allan Andersen, idet vi finder det absolut nødvendigt at diskutere trængselsproblematikken og de vedligeholdelsesudgifter til vore veje, som følge af den øgede tilstrømning.

Vi har for ganske nyligt modtaget svar fra borgmesteren om dette forhold og han afviser pure den øgede belastning og dermed øgede vejudgifter, som naturparken vil medføre vores forening. Dette finder vi uacceptabelt, og det står ikke til mål med det materiale og besøgstal, som der indtil nu er blevet forelagt vedrørende naturparken. Vi betragter ikke denne sag som afsluttet.

Bebyggelsesprocenten

På Generalforsamlingen i 2018 besluttede vi at ansøge kommunen om at forhøje bebyggelses-procenten fra 25 % til 30 %. Denne ansøgning blev afleveret til kommunen i sensommeren og senere godkendt af Bygge- og Ejendomsudvalget. Teknisk Forvaltning skal nu udarbejde et forslag til en ny Lokalplan, som skal godkendes af Kommunalbestyrelsen.

Vi er dog blevet gjort bekendt med fra kommunens side, at vi vil blive omfattet af samme lokalplan som vores nabogrundejerforening Strandgården. Kommunen forudser dog nogle problemer med hensyn til støjcirkulærets § 16, stk. 4, der betyder, at lydniveauet i sove- og opholdsrum ikke må overstige 30 db., samt det forhold, at en del af Strandgården ligger inden for Transportkorridoren (i dette tilfælde gasledning fra Sverige til Sjælland).

Kommunen vil rette henvendelse til Erhvervsstyrelsen og til Energinet for at høre, om de har indvendinger imod, at kommunen øger bebyggelsesprocenten.

Forventningen er, at vi får en endelig beslutning i løbet af 2019.

Persondataloven.

Vi har i bestyrelsen arbejdet med persondataloven og implementeret denne i løbet af det seneste år.

I orienteringen til grundejerforeningens medlemmer, som blev uddelt i januar måned, beskrives hvilke oplysninger, vi gemmer om foreningens medlemmer, hvorledes og hvorfor de bliver brugt, samt hvor længe de gemmes.

Foreningens samlede dataregler vil blive opdateret på foreningens hjemmeside.

Gåture på Fælleden

Bestyrelsen havde tilrettelagt 3 vandreture på fælleden i september/ oktober måned 2018. Der mødte i gennemsnit kun 16 deltagere op på hver tur, men vejrmæssigt, motionsmæssigt og socialt var turene en stor succes. Hvis vi havde haft en vandrepokal, var denne ubetinget gået til Annette Jønsson, Hilversumvej 36, der med strålende humør og stor iver gennemførte alle 3 vandreture.

Der var ingen, der havde spørgsmål til formandens beretning. Formandens beretning blev enstemmigt vedtaget.

Punkt 4. Regnskab for kalenderåret 2017 og forslag til kontingent for 2018.

Grundkonto.

Foreningens kasserer fremlagde foreningens regnskab for 2018. Han forklarede, at der på indtægtssiden ikke var de store forskelle i forhold til 2017. Vi havde modaget lidt flere penge fra ejendomsmæglerne, der bliver pålagt et gebyr på 300 kr. hver gang vi besvarer forespørgsler fra dem.

Derudover overførte foreningen vanen tro 10.000 kr. årligt fra vores grundkonto til vores vejkonto.

Vi havde et samlet underskud i 2017 på 19.167 kr. – hvilket skyldtes etablering af vores hjertestarter. Vi havde et overskud i 2018 på 1.825 kr. Vores samlede egenkapital på vores grundkonto var pr. 31/12-2018 – 64.512 kr.

Vejkonto (kaldet Vejfonden)

Indtægten var 90.000 kr., og der var traditionelt overført 10.000 kr. fra foreningens grundkonto til vejfonden. Renteindtægten var 701,00 kr. Indtægter i alt 100.701 kr. Vi har ikke haft vejudgifter i 2018, hvorfor egenkapitalen pr. 31/12-2018 er 613.817 kr.

Kasseren henviste i øvrigt til det udsendte, reviderede og godkendte regnskab.

Kontingent 2019.

Kassereren foreslog uændret kontingentet for 2019, hvilket er 400 kr. til foreningens grundkonto, 230 kr. til snerydning og 1.000 kr. til foreningens vejfond. I alt kr. 1.630,-.

Ole Andreasen tilkendegav, at bestyrelsen var fuldt ud opmærksom på, at der burde foretages nogle reparationer på Nøragersmindevej, men at disse afventede resultatet af forhandlingerne med Tårnby kommune om overtagelse af Nøragersmindevej som kommunal vej.

Der var ingen andre, der havde spørgsmål eller kommentarer til foreningens regnskab eller til kontingentet for 2019.

Regnskab og kontingent blev enstemmigt vedtaget.

Punkt 5. Forslag.

Der var ikke indkommet forslag, hvorfor dirigenten kunne springe dette punkt over.

Punkt 6. Valg.

Valg af bestyrelsesmedlemmer:

Bestyrelsesmedlem Daniel Jensen var på valg (2 år). Han var villig til genvalg. Valgt med akklamation.

Bestyrelsesmedlem Camilla Petersen var på valg (2 år). Hun var villig til genvalg. Valgt med akklamation.

Valg af bestyrelsessuppleant:

Bestyrelsessuppleant Michael Gleerup var på valg (2 år). Han var villig til genvalg. Valgt med akklamation.

Valg af revisor.

Revisor Torben Schultz var på valg (2 år). Han var villig til genvalg. Valg med akklamation.

Valg af revisorsuppleant.

Revisorsuppleant Erik Kjeld Hansen var på valg (1 år). Han var villig til genvalg. Valgt med akklamation.

Punkt 7. Eventuelt.

Brian Bruun fortalte, at Tårnby kommune havde ansøgt ministeriet om muligheden for at reducere den eksisterende transportkorridor. For så vidt at kommunen fik medhold heri, så ville G/F Strandgården gå fri af transportkorridoren, hvilket ville forbedre chancerne for at bebyggelses-procenten samlet set kunne hæves til 30%.

Brian Bruun stod desuden undrende over for kommunens afslag om at gøre Nøragersmindevej til en offentlig vej – ikke mindst under henvisning til, at Ugandavej – som sammenlignelig vej – er offentlig vej.

Svend Nielsen forklarede, at i sommertiden spiller nogle musik og radio udendørs, uden at tage hensyn til omgivelserne. Vi er mange, der holder af musik, men vi vil som regel selv bestemme, hvad der lyttes til? I referat, kunne foreningen opfordre til, at man tager det fornødne hensyn til naboerne, der så vil kunne nyde udelivet i deres haver, uden at være tvangsindlagt til høj musik.

Storskrald bliver i foreningen afhentet den 4. mandag i måneden. Nogle medlemmer har misforstået proceduren med udsætning af storskrald, ved at sætte tingene ud – op til 3 uger før afhentning. Foreningen kunne i referat bemærke dette?

Foreningen tilgodeser deres medlemmer ved mærkedage. Det er OK, men hvem tager sig af det?

Nogle foreninger præmierer deres medlemmer, for deres flotte haver. Var det en ide? Alle i foreningen er vel interesserede i, at foreningen fremtræder visuelt præsentabelt udadtil både på vej og facader. Man kunne præmiere for den mest kreative og progressive udsmykning på vejen?

Formanden svarede, at vedrørende musik i haven, der genrer andre beboere, så er det forbudt – og samtidig et politispørgsmål. Formanden tilkendegav, at det ville blive nævnt i referatet, da det bør være tydeligt for alle, at man ikke spiller musik udendørs – eller for åbne døre eller vinduer – på en sådan måde - eller med en sådan styrke - så det generer andre.

Indsat efterfølgende af bestyrelsen (fra politiet).

Ordensbekendtgørelsen, § 8: "Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende."

Vedrørende storskrald forklarede formanden, at det burde være klart for alle, at storskrald alene kan stilles ud til vejen, dagen før det bliver afhentet. Klager over overtrædelser skal rettes til kommunen. Formanden lovede tillige, at dette punkt ville blive nævnt i referatet.

Indsat efterfølgende af bestyrelsen (fra Tårnby kommune).

Placering af storskrald

Storskrald skal stilles let tilgængeligt og synligt ved bagkanten af fortovet (hvis det står på egen grund bliver det ikke hentet)

• Storskrald skal stilles frem tidligst dagen før og senest kl. 05:00 på afhentningsdagen.

Indsat efterfølgende af bestyrelsen (fra bestyrelsen Pilely).

Foreningen markerer særligt højtidelige lejligheder for foreningens medlemmer ved at give dem en gave ved 60, 75, 90 og 100 års fødselsdage – samt ved sølvbryllup, guldbryllup og krondiamantbryllup.

Formålet med markeringen var og er principielt at takke medlemmerne for deres mangeårige medlemskab af foreningen. Hvis man i øvrigt er berettiget til en gave efter ovenstående kriterier, så vil der i praksis ikke blive taget stilling til, hvor lang tid man har boet i foreningen.

Eneste betingelse for at kunne modtage en gave er, at mærkedagen kommer til bestyrelsens kendskab op til mærkedagen. Dette kan ske via den berettigede selv, via familie, venner, naboer eller på anden vis.

Dette skyldes selvfølgelig, at bestyrelsens medlemmer ikke er synske - og at vi ifølge data-lovgivningen ikke må forhåndsregistrere sådanne begivenheder til senere brug.

Vedrørende mærkedage forklarede formanden, at det var korrekt, at foreningen tilgodeser medlemmer på særlige mærkedage. Det er bestyrelsen der forestår dette arbejde, hvorfor man skal henvende sig til bestyrelsen.

Vedrørende forlaget om at præmiere flotte haver, vil dette forslag blive taget op på det kom-mende bestyrelsesmøde.

Torben Schultz henviste til Vejfonden og spurgte, om den var tilpasset til de kommende udgifter for vedligeholdelse af vore veje, så medlemmerne ikke på et tidspunkt risikerer at få en stor ekstraregning?

Formanden svarede, at vi som tidligere anført p.t. forsøger at få Tårnby kommune til at overtage Nøragersmindevej. Når dette spørgsmål er afgjort ville bestyrelsen udarbejde en fremtidig vedligeholdelsesplan for vore rendestensbrønde og veje.

Torben Schultz tilkendegav, at vi efter hans opfattelse burde melde os ud af Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Tårnby kommune (SGTK). Vi betalte godt nok kun 8 kr. pr medlem eller i alt 720,- kr. om året, men det var hans opfattelse, at vi ikke fik noget for disse penge – ikke mindst henset til – at det var os selv, der henvendte os til Tårnby kommune for at få gjort Nøragersmindevej til offentlig vej. Han ville hellere bruge pengene til præmiering af flotte haver, som foreslået af Svend Nielsen.

Ole Andresen svarede, at medlemsskabet medførte, at vi kunne få rabat på rensning af vore brønde, en udgift, der ellers ville være væsentligt højere end det vi betaler i dag.

Derudover betaler Sammenslutningen et beløb til en advokat, hos hvem vi gratis kan indhente svar på forholdsvis enkle spørgsmål. Det er klart, at hvis vi på et tidspunkt skulle komme til at stå med et større problem. Så skal vi betale fuldt advokatsalær.  Det var derfor Oles opfattelse, at beløbet var givet godt ud.

Dirigenten takkede for en god generalforsamling og for god ro og orden. Han gav derefter ordet til formanden.

Formanden, Martin Jansen, takkede for en god generalforsamling og ønskede alle en god hjemtur.

Martin Jansen,                                    Rich. Senger                                      Ole J. Andreasen

formand                                            dirigent                                                  referent