Generalforsamling

Referat af ordinær generalforsamling 26. april 2004.

Velkomst.

Formanden, Ole J. Andreasen bød velkommen og forklarede, at bestyrelsesmedlem Claus Vilandt var fraværende på grund af sygdom. 

1. Valg af dirigent.

Richard Singer blev valgt som dirigent. Han takkede for valget og konstaterede, at indkaldelsen til generalforsamlingen var udsendt rettidigt. 

Valg af stemmetællere.

Valgt blev Inge Larsen og Arne Pedersen. 

Der var mødt 25 stemmeberettigede medlemmer. 

2. Formandens beretning.  

Hvert år går jeg i mit stille sind og tænker – Til næste år bliver det nok et roligt og afslappet år for bestyrelsen. Men det holder aldrig stik. Så jeg kan konstatere, at det endnu engang har været et spændende år med - lidt for mange store - udfordringer. 

Nøragersmindevej.

I dag vil jeg for første gang nogen sinde udtrykke håb om, at det er lykkedes os at finde en løsning på problemerne omkring vedligeholdelsen af Nøragersmindevej. 

Vi har i løbet af de sidste par år deltaget i en række møder med Tårnby kommune, hvor kommunen stort set fra møde til møde har skiftet holdning med hensyn til, hvem der skulle påtage sig udgifterne til vejens vedligeholdelse. Forhandlingerne har været så intense, at man kan blive helt forpustet ved tanken. For mig ser løsningen sådan her ud i dag: 

1) Tårnby kommune har tilkendegivet, at efter privatvejlovens § 17 skal udgifterne til istandsættelse foretages mellem samtlige vejberettigede i forhold til deres brug af vejen. 

Dette vil sige, at medlemmerne i grundejerforeningen Nøragersminde skal afholde udgifterne til vedligeholdelse af den nordlige halvdel af vejen og, at udgifterne til vedligeholdelse af den sydlige del af vejen principielt skal fordeles mellem Strandgården, Pilely, Tårnby kommune og Nøragersminde. 

Da Tårnby kommune har trafik til børneinstitutionen ”Strandgården”, Fælleden og pumpestationen, så vil Tårnby kommune afholde de samlede udgifter til en istandsættelse af vejen i 2004. 

2) Der har den 9/3 2004 været afholdt vejsyn på Nøragersmindevej, og der er mig bekendt ikke efterfølgende fremkommet nye oplysninger, der kunnet ændre på den allerede trufne aftale med Tårnby kommune om, at kommunen istandsætter vejen. 

3) Ovennævnte betyder, at vi principielt skal være med til at dække udgifterne til vedligeholdelse af Nøragersmindevej fremover. En sådan beslutning kræver at kommunen skriver til hver enkelt grundejer og forklarer, at han eller hun skal være med til at dække disse udgifter. Da kommunen godt kan se, at det vil give helt uoverskuelige problemer, så har kommunen i stedet valgt kun at underrette bestyrelsen i de 3 grundejerforeninger. Og hvorfor så det? 

4) Tårnby kommune har mundtligt tilkendegivet, at Nøragersmindevejs status vil blive ændret i løbet af ca. 5 år, således at Bondegården ”Strandgården” og G/F Nøragersminde fremover i fællesskab skal dække udgifterne til vedligeholdelse af Nøragersmindevej. Det er denne ændring af vejens fremtidige status som borgmester Henrik Zimino ved en fejltagelse kom til at oplyse til bladet 2770 – 2791 den 14. oktober 2003, hvilket efterfølgende gav anledning til en del reaktioner i forhold til kommunen. 

5) For så vidt at denne ændring af vejstatus ikke gennemføres i løbet af ca. 5 år som lovet, så må vi tage spørgsmålet op igen med Tårnby kommune, men i øvrigt fastholde den allerede indgåede aftale. 

Jeg er meget ked af de kæmpe store huller der er på Nøragersmindevej i dag, da disse er direkte livsfarlige, men jeg tør ikke ”provokere” Tårnby kommune yderligere med en ”byge” af spørgsmål og klager, da dette vil kunne ødelægge hele den igangværende proces. Jeg nøjes derfor med at bede til Vorherre om, at Tårnby kommune snart påbegynder reparation og asfaltering af vejen, så vi kan få nogle ordnede forhold, ikke mindst for børnene, der kører på cykel til og fra institutionen ”Strandgården”. 

Vore egne veje.

Vore egne veje er i en generelt god stand. I 2002 fik vi godkendt vejene helt uden bemærkninger fra Tårnby kommune. I 2003 slap vi ikke helt så billigt. Hilversumvej blev godkendt uden bemærkninger, men kommunen havde indsigelser mod ukrudtsbekæmpelsen ud for 2 parceller på Nøragersmindevej og vi fik en reprimande over et fortovsstykke på Slødam Allé, der ikke er i orden. De berørte grundejere er adviseret, og jeg føler mig overbevist om, at de nævnte forhold nok skal blive bragt i orden. 

Vi har også selv foretaget vejsyn, og vi har herunder konstateret, at vi har en lang række knækkede og skæve fliser og flere kantstene ud for indkørsler, der ligger for lavt. I efteråret 2003 blev vores nuværende entreprenør Kenneth Seeman anmodet om at foretage reparation af de værste skader. Dette arbejde besluttede han at udføre i vinter, og umiddelbart efter at han havde kørt fliser ud til Pilely og lagt dem i bunker på Nøragersmindevej og Hilversumvej, så blev det et forrygende snevejr, så arbejdet måtte aflyses. Flere fliser blev væltet og knækkede, eller blev skubbet ind i en hæk, som var ved at blive ødelagt. Om det var drengestreger, hærværk eller snefejemaskinen der væltede fliserne, det ved jeg ikke, men jeg måtte ringe til Kennet og anmode ham om at fjerne samtlige fliser igen og i øvrigt rydde op efter sig. 

Senere har Kennets firma været ude at skifte fliser i området, men de havde glemt at kigge på deres ordreseddel, så da jeg kontrollerede arbejdet, så havde firmaet udskiftet nogle helt andre fliser end vi havde bedt dem om – og de havde ikke oprettet de aftalte kantstene, så forvirringen var total. Vi nægtede at betale for det udførte arbejde. Derfor er vejfonden fortsat intakt i dag. Vi kommer dog nok til at betale for arbejdet på et tidspunkt. Der er trods alt udført et stykke arbejde, som blot skulle have været udført på et senere tidspunkt. 

Kenneth har lovet at fortsætte med at reparere de resterende skader efter påske, men jeg kan konstatere, at han endnu ikke er gået i gang. Hvornår det sker - må så stå hen i det uvisse. 

Asfalten på vore veje var i en meget dårlig stand med mange revner før vi fik asfalteret. Som alle ved, så har den nye asfalt slået en lang række nye revner, og vi har krævet at asfaltfirmaet dækker udgifterne til lukning af disse revner. Asfaltfirmaet vil ikke umiddelbart betale, da de anser revnerne som en fortsættelse af revnerne fra underlaget. I den kommende tid vil en specialist foretage prøveboringer i asfalten for at finde ud af, hvem der skal betale. Desværre er det en specialist der er tilknyttet asfaltfirmaet, der skal forestå disse undersøgelser, så vi er ikke særligt optimistiske med hensyn til resultatet – men revnerne vil under alle omstændigheder blive lukket i løbet af sommeren, også selvom det eventuelt bliver Pilely, der skal betale. 

Fortovet på det sydlige hjørne af Nørgersmindevej/Hilversumvej ser meget mystisk ud. Vi har tidligere diskuteret 4 – 5 ødelagte fliser med et par grundejere, men på nuværende tidspunkt er 21 fliser knækkede. Det er helt uforståeligt, og ingen har kunnet give os en forklaring. Ej heller kommunens ingeniører og teknikere. Vi har anmodet kommunen om at betale for udskiftning af fliserne på dette område, og det har vi til dels fået tilsagn om at de vil gøre, men dog først når fliserne kommer til at ligge skævt, så man kan falde over dem. 

Belysning i grundejerforeningen

Som det tidligere har været omtalt, så var vi for ca. 2 år siden blevet lovet, at vi skulle slippe af med alle vore gamle lysmaster og luftledninger. Det viste sig dog ikke at holde stik, idet lysmasterne kun kunne fjernes der, hvor der var gravet kabelrør ned i jorden, og det viste sig kun at være fra Hilversumvej nr. 1 til Hilversumvej nr. 44. Efter aftale med kommunen er der dog nu også skiftet lysamaturer på resten af Hilversumvej og på Slødam Allé, og det er vi glade for, selvom disse armaturer så fortsat sidder på de gamle master. 

Den 13. januar 2004 blev der afholdt vejsyn på Hilversumvej, i det område hvor Jens Christoffersen havde nedgravet kabler i fortovet. I forbindelse med dette vejsyn blev det aftalt, at Jens Christoffersen skulle foretage følgende istandsættelser:

  • Ny asfalt samt retning af fliser på hjørnet af Nøragersmindevej/Hilversumvej.
  • Asfalt i rillen mellem SF-sten og fliser ud for indkørslen til Hilversumvej nr. 10.
  • Fliser skal tilrettes 3 steder. 

Det er aftalt, at dette arbejde skal udføres i maj måned 2004.

Vi kan herefter betragte belysningsarbejdet som afsluttet. 

Fastelavnsfesten.

Fastelavnesfesten i 2003 forløb helt efter planen, og der var tilmeldt ca. 73 børn. Vi havde udvidet mulighederne for at få noget at drikke med kaffe og kakao, i forhold til gløgg, øl og sodavand som vi plejede at servere, og denne udvidede service kan man især takke kassererens kone for. Inge har et helt utroligt initiativ. Desværre blev enkelte beboere mopsede over, at vi ikke kunne nå at levere så mange forskellige drikkevarer lige så hurtigt, som folk kunne nå at drikke dem, og det ødelagde lidt af den gode stemning. 

Vi vovede pelsen igen i år, og denne fastelavnsfest blev en meget stor succes og et kæmpe tilløbsstykke. 99 børn var tilmeldt og humøret var meget højt. I år havde Inge også indkøbt bamser og andre vilde dyr til de mange godteposer, men med de mange tilmeldinger der fortsatte efter tilmeldingsfristens udløb, så løb vi tør for vilde dyr. Det lykkedes dog i det store og hele at løse både små og store problemer, og alle i bestyrelsen – og ikke mindst bestyrelsens hustruer – modtog meget ros for arrangementet. Vi er selvfølgelig meget glade for den omtalte ros ikke mindst af hensyn til vore hustruer, som ved deres store arbejdsindsats er blevet tvungne ”arbejdsslaver” for bestyrelsen. 

Grundejersammenslutningen i Tårnby kommune.

Sammenslutningen af grundejer- og parcelforeninger i Tårnby kommune fik i 2003 en ny formmand ved navn Egon Jørgensen. Der blev udarbejdet nye vedtægter, bestyrelsen blev nedskåret og for-eningen ændrede navn til Grundejersammenslutningen i Tårnby kommune. 

Det er alt sammen meget positivt. Vi mangler dog fortsat at se nye initiativer og større gennemslagskraft fra sammenslutningens side, men det er nok tvivlsom om dette sker. 

Sammenslutningen har deltaget i møder med bl.a. Københavns Lufthavnsvæsen, hvorunder de blev gjort bekendt med resultatet af støjovervågningen for 2002. Der blev i 2002 foretaget 1579 målinger og der blev konstateret overtrædelser i 6 tilfælde. 

Der er en særlig klagetelefon og på denne var der 27 henvendelser vedrørende startende- og landende fly og kun 3 henvendelser vedrørende motorafprøvninger. 

Antallet af klager er faldet markant i forhold til tidligere år, og der er grund til at tro, at denne nedgang skyldes, at der reelt har været en forholdsvis stor nedgang i flytrafikken efter påflyvning af de 2 tårne i New York den 11. september. 

Kommentarer.

Formandens beretning blev gennemgået punkt for punkt, men ingen ønskede ordet. Formandens beretning blev godkendt med 25 stemmer. 0 stemte imod, og 0 undlod at stemme. 

3. Regnskab for kalenderåret 2003.

Kassereren, Gert Larsen, fremlagde foreningens regnskab. Nedenfor er anført nogle hovedtal. I øvrigt henvises til det udsendte regnskab. 

Indtægter: 

Kontingent

36.000

Øvrige indtægter

1.200

Renter

58

Indtægter i alt

37.258

 Udgifter: 

Rensning af vejbrønde

5.046

Overført til vejfonden

10.000

Administration og fastelavn

18.547

Udgifter i alt

33.593

 

Årets resultat

3.665

 Særlige poster:

Indtægter snerydning

22.500

Udgifter snerydning

22.500

Overskud/underskud

0

 Status pr. 31/12. 

Egenkapital pr. 1/1 2003

19.975

Årets resultat

3.665

Passiver i alt

23.640

 Vejfonden:  

Egenkapital pr. 1/1 2003

190.587

Overført fra ”Pilely”

10.000

Renter fratrukket gebyrer

1.426

Egenkapital pr. 31/12 2003

202.013

 Regnskabet for grundejerforeningen og regnskabet for vejfonden blev sat til afstemning under et. Begge regnskaber blev godkendt. 24 stemte for regnskaberne. 0 stemte imod og 1 undlod at stemme. 

4. Forslag.  

Forslag 1.

Der blev fremlagt forsalg fra bestyrelsen om at fortsætte snerydningen i de kommende år. (Særskilt forslag), til en vurderet udgift af kr. 250 pr. parcel eller i alt 22.500 kr. pr. år.

 Bemærkninger: Der var generel enighed om, at snerydningen burde fortsætte. Forslaget blev herefter sat til afstemning. 

Det blev vedtaget at fortsætte snerydningen de kommende år, indtil der eventuelt på en ny generalforsamling blev truffet beslutning om at indstille snerydningen igen. 24 medlemmer stemte for forslaget. 1 stemte imod og 0 undlod at stemme. 

Forslag 2.

Der blev fremlagt et forsalg fra bestyrelsen om opsparing i vejfonden med et beløb på kr. 750,- pr. år (Særskilt forslag). 

Bjarne Mortensen fremsatte et skriftligt ændringsforslag, der gik ud på, at der skulle indbetales kr. 350,- pr. år til vejfonden i stedet for de foreslåede 750 kr. 

Bemærkninger.

Der fremkom mange bemærkninger fra medlemmerne under den efterfølgende debat. Det var medlemmernes generelle holdning, at de i øjeblikket betalte for de allerede foretagne renoveringer via kommuneskatten, og flere ældre fandt ikke at de havde råd til at betale ekstra beløb til vejfonden på nuværende tidspunkt. Medlemmerne ønskede først at tage stilling til vejfonden, når vejene igen skulle gennemgribende repareres. 

De fremsatte forslag blev herefter sat til afstemning. 

Forslag om indbetaling af kr. 750,- til vejfonden: Forslaget blev nedstemt.

5 stemte for forslaget, 16 stemte imod, og 4 undlod at stemme. 

Forslag om indbetaling af kr. 350,- til vejfonden: Forslaget blev nedstemt.

5 stemte for forslaget, 16 stemte imod, og 4 undlod at stemme. 

Da begge forslag herefter var nedstemt, skal der ikke foretages ekstraordinære indbetalinger til vejfonden de kommende år. 

5. Valg.

Følgende var på valg: 

Ole J. Andreasen (formand) – genvalgt med akklamation. 

Poul Christiansen (bestyrelsesmedlem) – genvalgt med akklamation. 

Bestyrelsessuppleant.

Flere blev foreslået til posten som bestyrelsessuppleant, men ingen ønskede at opstille. Formanden konkluderede herefter, at bestyrelsen fortsatte sit arbejde med kun en bestyrelsessuppleant. 

Revisor.

Leif Reimer ønskede ikke at genopstille som revisor på grund af alder. Han havde nu været revisoer i 30 år, og mente at det var relevant, at en anden person overtog denne post. 

Den nuværende revisorsuppleant, Arne Pedersen, var villig til at lade sig opstille som revisor.

Arne Pedersen, Nøragersmindevej 140, blev herefter valgt som revisor med akklamation. 

Revisorsuppleant.

Da Arne Pedersen var valgt som revisor blev der herefter brug for en ny revisorsuppleant. Som revisorsuppleant blev opstillet og valgt Ole Roos, Hilversumvej 24. Valgt med akklamation. 

6. Eventuelt.

Legende børn

Arne Larsen, Hilversumvej 38, foreslog, at der blev opsat skiltning med ”Legende børn” i foreningens område. 

Forslaget blev livligt debatteret. Nogle nævnte at der tidligere havde været en tilsvarende skiltning, men at denne ikke havde haft nogen virkning. Andre påpegede, at det var foreningens egne medlemmer, der kørte for stærkt i området, hvorfor det måske ville have større virkning at tale med de personer, der konkret kørte for stærkt. Bestyrelsen lovede at undersøge hvad der var lovligt, og hvad der i det hele taget kunne lade sig gøre med hensyn til skiltning i området. 

Fuldmagter.

Et medlem klagede over, at det ifølge foreningens love ikke var tilladt at møde med fuldmagt, og hun udbad sig en begrundelse herfor. 

Forhold omkring fuldmagter blev diskuteret. Deltagerne bekendt, havde det aldrig været tilladt at møde med fuldmagt. Bestyrelsen påpegede, at der intet var til hinder for, at der kunne indføres en regel, der gjorde det muligt at møde med en enkelt fuldmagt, men bestyrelsen ønskede ikke, at det skulle være muligt at møde med et uendeligt antal fuldmagter, da en enkelt person derved ville kunne styre hele generalforsamlingen. 

Bestyrelsen lovede at den på generalforsamlingen i 2005 ville stille forslag om, at det enkelte medlem kunne medbringe en enkelt fuldmagt. 

Merete Rath oplyste, at hun i forbindelse med vejsynet på Nøragersmindevej havde klaget til kommunen over, at belysningen var for dårlig. Bestyrelsen tilkendegav, at denne problematik flere gange havde været diskuteret med kommunen. 

Udgangspunktet havde fra kommunens side være, at for så vidt at der skulle etableres yderligere belysning, så skulle dette ske ved grundejerforeningernes foranstaltning og betaling. Formanden ville atter tage kontakt til kommunen vedrørende dette emne. 

7. Afslutning.

Formanden takkede for valget. Han forklarede, at han fandt, at det var sundt, at så mange medlemmer som muligt kom til at stifte bekendtskab med bestyrelsesarbejdet, hvilket kunne være med til generelt at højne det lokale engagement. Det havde derfor hele tiden været formandens hensigt at forlade bestyrelsen i 2004, efter 8 år som formand for foreningen. 

Han var dog i forbindelse med den ekstraordinære generalforsamling i 2003 blevet anmodet om at fortsætte arbejdet som formand i endnu en periode, ikke mindst for at sikre kontinuitet i bestyrelsen. 

Han fastslog derfor afslutningsvis, at denne periode fra 2004 – 2006 var hans absolut sidste periode i bestyrelsen, og han håbede derfor, at der i løbet af de kommende 2 år ville vise sig en sådan interesse for bestyrelsesarbejdet, at det både var muligt at besætte formandsposten, de øvrige poster i bestyrelsen og også at få begge suppleantposter besat. 

Dirigenten takkede for en god generalforsamling med et ønske om, at alle kom godt hjem. 

Brian Ravnsbæk Ole J. Andreasen

referent formand

| Svar

Nyeste kommentarer

20.11 | 07:57

Stor tak til bestyrelsen for en dejlig 70 års jubilæumsfest.

19.03 | 15:15

Hej..Jag skriver på svenska..Vi söker Ketty Brink på Mortel alle 17 och finner inget telefonnummer.
Skicka gärna svar över mail så skickar jag ett telefonummer

19.03 | 11:09

Vi skrev om bismag på drikkevandet d. 20/12 2020, og er lidt kede af at ingen har svaret men tager det for et udtryk for, at det er der ikke.

01.01 | 14:32

Ønsker Pilely Godt nytår
Har dog en stor appel til dem på Hilversumvej ud for 56 A .
Fjern venligst al jeres nytårs efterladenskaber straks.
Mvh. 56 A