Referat 2018

1. Regnskab for kalenderåret 2017 og forslag til kontingent 2018

1. Valg

Formanden bød velkommen.

Punkt 1. Valg af dirigent.

Rich Senger blev valgt som dirigent. Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at general-forsamlingen var lovligt indkaldt.

Punkt 2. Valg af stemmetællere.

Der blev valgt 2 stemmetællere – Claus Vilandt og Lars LinnetDer var mødt 32 personer til generalforsamlingen – heraf 23 stemmeberettigede medlemmer.

Punkt 3. Formandens beretning.

Frederik Lichenberg Crone, Hilversumvej 10 døde den 24. oktober 2017. Ære være hans minde.

Nye beboere

Hilversumvej 8, er blevet solgt til indflytning 1. juli 2017.

Hilversumvej 49 er solgt til indflytning 1. april 2018

Slødam Alle 14 er solgt til overtagelse den 1. april 2018 – og indflytning senere på året, når der er opført et nyt hus.

Runde dage

I disse år flytter der mange nye medlemmer og unge familier ind i vores grundejerforening. Det er vi rigtig glade for – og tak til jer for det. Men heldigvis er der da fortsat nogle af os lidt ældre medlemmer tilbage. Vi kunne således i 2017 ønske til lykke til et medlem på 60 år, et medlem på 70 år og 2 medlemmer på 75 år – endnu engang til lykke til disse medlemmer.

Fastelavn her i 2018 var en blandet fornøjelse. Det blæste, og det var koldt, så mange skyndte sig hjem, så snart at de havde slået katten af tønden og fået udleveret deres godtepose. Der var heller ikke så mange tilmeldte børn som de forrige år. I 2016 og i 2017 var der tilmeldt 61 børn. Her i 2018 var der kun tilmeldt 44 børn, hvilket kan skyldes, at fastelavn lå i begyndelsen af børnenes vinterferie, hvor mange formentlig var bortrejst. Selve arrangementet gik dog som altid godt. Vi mødte mange flot udklædte børn, og vi fik fundet glade bund- og kattekonger ved alle 4 tønder.

Vi har dog en enkelt udfordring, som vi måske bør løse. Alt for tit er det den samme person, der både bliver bundkonge og kattekonge. Det er temmelig uretfærdigt i forhold til alle de andre deltagere, som også gerne vil vinde. Vi overvejer derfor at forsøge at etablere et system, hvor man skal udgå, når man er blevet bundkonge, således at de øvrige deltagere også får mulighed for vinde en præmie. Vi vil gerne høre, om I har bemærkninger hertil – eller eventuelt andre forslag?

Nedtagning af vejbump

I 2017 afholdt vi en række møder med Strandgården vedrørende etablering af nye vejbump eller nedtagning af de eksisterende vejbump, da asfaltbelægningen ikke var tyk nok til at holde disse på plads. Vi fik godkendelse på begge generalforsamlinger til nedtagning af vejbumpene på Nøragersmindevej, og Strandgården valgte at beholde vejbumpene på deres lokalveje. Vi fik også godkendelse fra Tårnby kommune og politiet. Betingelsen var dog, at vi samtidig nedtog 40 km/t. skiltet på Nøragersmindevej, og at Strandgården opsatte nye skilte ved indkørslen til samtlige - deres 5 lokalveje. Strandgårdens formand lovede, at han nok skulle få entreprenøren til at fjerne skiltet på Nøragersmindevej (gratis), som en del af entreprisen ved at fjerne vejbumpene, og at de muligvis kunne genbruge skiltet. Derefter er der intet sket. Vi har skrevet til Strandgården, at vi forventer, at de som lovet drager omsorg for, at skiltet på Nøragersmindevej bliver nedtaget uden udgift for os, og at vi i øvrigt betragter sagen omkring de fælles vejbump som afsluttet.

Storskrald

I sommeren 2017 havde vi problemer som følge af manglende afhentning af storskrald. I juni var det helt galt. Jeg kontaktede Ulla hos Marius Pedersen, der forklarede, at det skyldtes, at en lastvogn var brudt sammen, og at de ville komme den efterfølgende dag. (Røverhistorie). Det gjorde de selvfølgelig ikke.

Jane havde i mellemtiden kontaktet kommunen, der opfordrede alle til at indgive en afvigelse på kommunens hjemmeside. Jane endte med at kontakte kommunen 3 gange, uden at der skete noget.

Efter ca. en uge blev haveaffaldet hentet, men møbler og mange andre effekter blev fortsat ikke afhentet. Den 9. juni indsendte jeg en afvigelse på hele foreningens vegne. Det hjalp heller ikke. Først efter den efterfølgende månedsdag for storskrald – den 24. juli – blev der ryddet op.

I august var det galt igen, dog kun med en enkelt dags forsinkelse. Vi ser med spænding frem til, hvad der vil ske, når kontrakten med Marius Pedersen ophører, og kommunen overgår til en ny ordning.

Dagrenovation

I maj måned 2017 vedtog kommunalbestyrelsen at skrotte planerne om at udskifte villaejernes affaldsposer med en beholder og overgå til 14 dages tømning. Langt senere er kommunen kommet frem til, at vi alligevel skal have beholdere til bedre sortering af køkkenaffald, men kommunen har mig bekendt fastholdt, at tømning af køkkenaffald skal ske hver uge – og ikke hver 14. dag. Det vil jeg gerne sige tak for.

Vi har i en lang periode frygtet, at kommunen ville overgå til 14 dages tømning af vores køkkenaffald, hvilket ville have været ikke mindre end en katastrofe. Sporene fra mange kommuner både i Jylland, på Fyn og på Sjælland skræmmer. Vi har i en række tilfælde set, hvordan mider kravler op af skraldespandene, og hvordan spyfluer sværmer i et væk.

Hvis I kigger på Internnet vil I se Horsens modtage 3-400 klager på 14 dage, Odense renovation modtage 14 klager hver uge, Hillerød modtage klager, hvor hele skraldespanden er fyldt med maddiker. Nogle steder er man nu begyndt at uddele Fluemiddel til forbrugerne – et middel med æteriske olier og krydderier, som skal holde spyfluerne væk – ak ja. Lad os for alt i verden beholde vores ugentlige tømning.

Vedligeholdelse af vore veje

Ud over nedtagning af vores vejbump, som kostede 56.500 kr. (hvor vi betalte halvdelen med (28.250) har vi også udskiftet en brønd på Nøragersmindevej, hvor bunden manglede. Vi har valgt den billigste løsning, med en plastik brønd - men det medførte alligevel en udgift på kr. 19.750,-. Som I kan se, så er det meget dyrt at få udført alle typer vejarbejde.

Flere vejstykker i vores grundejerforening – fortrinsvis på Nøragersmindevej – trænger til en kærlig hånd, og vi forsøger at finde grundlag for nogle tilbud - men dette arbejde er meget udfordrende og svært. Det er næsten umuligt at være 100% sikre på, at de tilbud vi indhenter – indeholder nøjagtig det samme arbejde. Vi vil dog gøre et forsøg her i sommer, og se hvad resultatet bliver.

Snerydning

Vi har en 2 årig snerydningskontrakt med Amager Rullegræs, der stort set ikke har haft noget arbejde hele vinteren. I marts måned gik det dog galt. Den 5. marts faldt der i morgentimerne og indtil kl. ca. 11.00 en større mængde sne, og vi ventede og ventede på snerydning, men intet skete. I løbet af eftermiddagen gik flere grundejere selv i gang med at rydde deres fortove og salte.

Kl. 17.50 slap min tålmodighed op, og jeg skrev til Amager Rullegræs, hvor pokker de blev af. Først kl. 18.30 (efter 6 ½ time) fik vi fejet vore fortove, og ved samme lejlighed fjernede fejemaskinen alt det salt, som grundejerne havde spredt ud på deres fortove.

Kort tid efter modtog jeg en henvendelse fra Camilla og Andy, der havde opdaget, at fejemaskinen i forbindelse med sit arbejde havde påkørt og ødelagt et el-skab på Hilversumvej ud for nr. 40 – hvorefter den blot var kørt videre.

Andy sikrede skabet, og Camilla underrettede Ørsted (det tidligere Dong). I løbet af natten sikrede Ørsted skabet yderligere med en orange afdækning. Vi har efterfølgende rykket Ørsted for, at de skal foretage en ordentlig reparation af skabet, inden vi risikerer en større strømafbrydelse i området, men hidtil er intet sket.

Amager rullegræs derimod - reagerede på vores klager. De forklarede, at en traktor var gået i stykker, hvorfor de først kunne feje vore fortove, da en anden traktor blev ledig – hvilket de undskyldte. Chaufføren på den pågældende traktor, der havde påkørt El-skabet, havde indrømmet, at han havde forårsaget skaden på El-skabet, og at han var kørt fra stedet, da han ikke vidste, hvad han skulle gøre (det er der senere taget hånd om). Ved det efterfølgende snefald fik vi både fejet sne - som de første af alle - og saltet vore fortove gratis. Desværre var det så en af de dage, hvor sneen smeltede hurtigt af sig selv, så det havde vi ikke så meget glæde af.

Kulturzonens lokaler

Jeg håber, at I befinder jer godt her i Kulturzonens lokaler. Det gør jeg. Tidligere kunne vi mange måneder i forvejen reservere salen til vores generalforsamlinger, men det er blevet sværere og sværere, efter at ejendommen er overgået fra at være Nøragersmindecentret til at være Kulturzonen og musikskole. Kulturzonen gør tilsyneladende alt, hvad de kan, for at smide os ud. Nogle af de sidste påhit er, at vi tidligst kan reservere lokalerne 2 måneder før, vi skal bruge dem, og at de kan smide os ud igen indtil 14 dage før vores arrangement. Det går selvfølgelig ikke, når vi skal have udsendt indkaldelsen til vores generalforsamling med mindst 14 dages varsel. Når vi så forsøger at reservere lokalet, så får vi at vide, at selv om vi kommer med 6 forskellige forslag til datoer, så kan ingen af dem lade sig gøre. Det er derfor, vi sidder her i dag – dagen før en helligdag. Det var den eneste dag, vi kunne få tildelt, hvis vi skulle have spisning, og det medførte, at Jan Ole ikke kan være til stede her i aften, da han er ude at rejse.

Jeg har den 21. februar 2018 været til møde med Kulturzonens og musikskolens leder og souschef, Martine Fogt og Tine Huge, der først var meget uforstående over for min klage, og påstod, at de blot ”gjorde som alle andre”. Det har efterfølgende vist sig ikke at være helt sandt. Derefter gav de udtryk for en hvis forståelse. De ville diskutere problemet, og så ville de vende tilbage til mig. Det har de altså ikke gjort endnu – efter godt og vel 2 måneder. Jeg venter fortsat.

Persondataloven

EU har vedtaget nogle regler vedrørende Persondataloven, som nok er nødvendige, men som tillige er svære at tolke. Overtrædelse af disse regler kan medføre kæmpebøder. Umiddelbart skulle man ikke tro, at det kom os ved – men det gør det i et eller andet omfang tilsyneladende alligevel. Heldigvis har vi ikke et register over alle vore parcelejere eller beboere liggende på Internettet. Men alene den omstændighed, at navne, adresser, telefonnummer m.v. på bestyrelsens medlemmer ligger på vores hjemmeside, er nok til, at vi skal reagere. De udfordringer, der ligger heri, vil vi kigge på, på vores førstkommende bestyrelsesmøde. Formentlig er det nok, at hvert enkelt bestyrelsesmedlem giver skriftligt tilsagn om, at oplysningerne må ligger der – for at vi kan bibeholde det nuværende system til gavn for medlemmerne. Alternativt må vi finde en anden løsning.

Rotteplagen

I avisen 2770 Tårnby fra den 17. april 2018 fremgår det, at kommunens udgifter til rottebekæm-pelse over en kortere periode er steget fra 136.380 til nu 1,5 million kroner årligt. Det er tanke-vækkende og ubehageligt, at vi har en sådan rotteplage i kommunen.

Af artiklen fremgår det endvidere, at kommunen overvejer at overflytte den dyre finansiering af rottebekæmpelsen til ejendomsskattebilletten. Det er ikke i orden. Det vil jeg på Pilelys vegne - protestere imod. Rottebekæmpelsen er et fælles anliggende for alle indbyggere i hele kommunen, og den skal selvfølgelig betales af alle via skattebilletten og ikke i overvejende grad finansieres af boligejerne. Vi betaler alle til både de kommunale og de statslige veje. Men derudover betaler vi i Pilely store bidrag til de private fællesveje (som slet ikke er private), og vi er endvidere pålagt at betale til dele af Nøragersmindevej, som slet ikke ligger i Pilelys område. Det kan ikke være rigtigt, at vi nu også skal til at betale størstedelen af udgiften til rottebekæmpelsen i de gamle kloak-systemer i Kastrup.

Hvis kommunen insisterer på, at finansieringen skal foregå vie ejendomsskatterne, så må kommu-nen lade de husejere og grundejerforeninger betale, som ligger ud til offentlig vej, og som ikke i forvejen har ekstra millionudgifter til private fællesveje.

Derudover er det på tide, at spørgsmålet om udgiften til vedligeholdelse af Nøragersmindevej bliver taget op igen i kommunen, så vi kan slippe for denne urimelige udgift.

Jeg vil slutte formandens beretning på dette sted. Jeg kunne have brugt yderligere tid på forholdet til Københavns Lufthavn, vores forhåbentlig kommende landdige m.v., men jeg synes, at jeg har plaget jer rigeligt.

Jeg vil derfor overlade min beretning til dirigenten.

Dirigenten spurgte forsamlingen, om han skulle gennemgå beretningen punkt for punkt, hvilket ingen fandt nødvendigt.

Brian Bruun forklarede, at det ganske rigtigt havde været foreslået på rådhuset, at finansiering af rottebekæmpelsen skulle foregå via ejendomsskatterne. Dette havde der dog vist sig et flertal imod, så det blev ikke til noget.

Torben Schultz kom med en opfordring til alle om, at man undlod at fodre fugle og andre dyr, da det samtidig var at lægge foder ud til rotterne.

Brian Bruun fulgte op på denne opfordring ved at oplyse, at kommunen i løbet af kort tid ville tilrettelægge en række kampagner, hvis formål netop var at hindre, at folk direkte eller indirekte fodrede rotterne ved at fodre fugle m.v.

Dirigenten spurgte, om der var flere, der ønskede ordet. Det var ikke tilfældet. Han spurgte, om der var nogen, der ville stemme imod – eller undlade at stemme – for formandens beretning. Det var ikke tilfældet.

Formandens beretning godkendt med akklamation.

Punkt 4. Regnskab for kalenderåret 2017 og forslag til kontingent for 2018

Grundkonto

Foreningens kasserer fremlagde foreningens regnskab for 2017Han forklarede, at der på indtægtssiden ikke var de store forskelle i forhold til 2016.

På udgiftssiden var der forøgede omkostninger som følge af vores indkøb og etablering af hjertestarten samt administration forbundet hermed i form af udgifter til strøm. Derudover overførte foreningen vanen tro 10.000 kr. årligt fra vores grundkonto til vores vejkonto.

Vi havde et samlet underskud i 2017 på 19.167 kr. – hvilket som ovenfor beskrevet skyldtes etablering af vores hjertestarter. Vores samlede egenkapital på vores grundkonto var pr. 31/12-2017 62.687 kr.

Vejkonto (kaldet Vejfonden)

Indtægten var 90.000 kr., og der var traditionelt overført 10.000 kr. fra foreningens grundkonto til vejfonden. Renteindtægten var 713,00 kr. Indtægter i alt 100.713 kr. Vi havde udgifter til nedtag-ning af vores vejbump. Disse beløb sig til 56.500 kr., hvoraf vi betalte halvdelen (28.250 kr.) og Strandgården den anden halvdel. Vi havde endvidere udgifter på 19.750 kr. til udskiftning af en brønd på Nøragersmindevej. Årets resultat var 52.713, og egenkapitalen pr. 31/12-17 - 513.116 kr.

Kasseren henviste i øvrigt til det udsendte, reviderede og godkendte regnskab.

Kontingent 2018

Kassereren foreslog uændret kontingentet for 2018hvilket er 400 kr. til foreningens grundkonto, 230 kr. til snerydning og 1.000 kr. til foreningens vejfond. I alt kr. 1.630,-.

Der var ingen, der havde spørgsmål eller kommentarer til foreningens regnskab eller til kontingentet for 2018

Regnskab og kontingent godkendt med akklamation.

Punkt 4. Forslag

FORSLAG vedrørende Bebyggelsesprocent

Bestyrelsen i Grundejerforeningen Pilely stiller hermed forslag om, at foreningens medlemmer skal have mulighed for at hæve bebyggelsesprocenten på deres parceller fra en bebyggelses-procent på 25 til en bebyggelsesprocent på 30.

For så vidt at forslaget vedtages på den ordinære generalforsamling den 26. april 2018, vil bestyrelsen indsende en formel ansøgning til Tårnby kommune, der skal vurdere, om ansøgningen kan imødekommes. Hvis ansøgningen imødekommes, skal der udarbejdes en ny lokalplan. Lokalplanarbejdet forventes påbegyndt inden for et år efter, at ansøgningen er imødekommet. Når lokalplanen er godkendt af Kommunalbestyrelsen og trådt i kraft, kan konkrete projekter fremsendes til byggesagsbehandling.

Formanden begrundede forslaget:

Ifølge Bygningsreglementet af 2015 er bebyggelsesprocenten 30 for fritliggende enfamiliehuse – og denne bebyggelsesprocent følger de fleste kommuner i Danmark. Ifølge Tårnby kommunes lokalplan, er vores godkendte bebyggelsesprocent 25.

Tårnby kommune har nu givet mulighed for, at de enkelte grundejere kan få lov til at hæve bebyggelsesprocenten til 30. Det vil dog kræve en generalforsamlingsbeslutning i den enkelte grundejerforening og en ansøgning til kommunen, der derefter skal behandle sagen politisk og udarbejde en ny lokalplan. Bestyrelsen har fundet det hensigtsmæssigt at igangsætte denne proces nu - i stedet for at afvente en mulig ansøgning i en periode midt imellem 2 general-forsamlinger

En vedtagelse vil ikke betyde, at de enkelte grundejere kan bygge tættere på skel – mere i skel – eller lignende. Alle øvrige byggeregler skal fortsat overholdes.

Brian Bruun forklarede, at kommunen har undersøgt forholdene omkring boligbeskatning, så godt man kunne. Det har ingen betydning, hvor stor en ejendom (bebyggelsesprocent) den enkelte grundejer har tilladelse til at bygge. I nogle områder af Danmark er tilladelsen til bygge større – helt oppe på 40 eller 50 %. Det eneste, der har betydning, er, hvor stor en bolig den enkelte boligejer rent faktisk bygger på sin grund.

Ingen andre ønskede ordet.

Dirigenten satte forslaget til afstemning. Dirigenten forklarede samtidig, at da forslaget hverken vedrørte vedtægtsændringer eller var af økonomisk karakter, så kunne forslaget vedtages ved simpelt flertal.

20 stemte for forslaget. 2 stemte hverken for eller imod forslaget. 1 stemte imod forslaget.

Forslaget vedtaget.

Punkt 5. Valg

Valg af formand:

Formand Ole Andreasen ønskede at afgå som formand. Bestyrelsen foreslog Martin Jansen, som ny formand. Der var ikke andre, der ønskede at opstille. Martin Jansen valgt med akklamation.

Øvrige valg:

Bestyrelsesmedlem Martin Jansen var ikke på valg i år, men da han var valgt til formand, skulle der vælges et nyt bestyrelsesmedlem i stedet for Martin (1. år). Bestyrelsen foreslog Daniel Jensen. Der var ikke andre, der ønskede at opstille. Daniel Jensen valgt med akklamation.

Bestyrelsesmedlem Jane Kaste var på valg (2 år). Hun modtog ikke genvalg. Bestyrelsen foreslog Ole Andreasen. Ole Andreasen valgt med akklamation.

Bestyrelsesmedlem Jan Ole Hansen var på valg (2 år). Han var bortrejst, men havde tilkendegivet, at han modtog genvalg. Valgt med akklamation.

Bestyrelsessuppleant Ina Christoffersen var på valg (2 år). Hun var ikke til stede, men havde tilkendegivet, at hun var villig til at fortsætte som bestyrelsessuppleant. Valgt med akklamation.

Revisor Preben Eriksen var på valg (2 år). Han var ikke til stede men havde tilkendegivet, at han var villig til at fortsætte som revisor. Valgt med akklamation.

Revisor Daniel Jensen, var ikke på valg. Da han var valgt ind i bestyrelsen, skulle der vælges en ny revisor i stedet for ham (1 år)Revisorsuppleant Torben Schultz havde tilkendegivet, at han var villig til at opstille som revisor. Valgt med akklamation (1 år)

Revisorsuppleant Torben Schultz (1 år) kunne ikke genopstille som revisorsuppleant, da han netop var valgt som revisor. Dirigenten bad om forslag. Erik Hansen var villig til at lade sig opstille som revisorsuppleant. Valgt med akklamation.

Punkt 6. Eventuelt

Ingen fra salen ønskede ordet.

Ole Andreasen lykønskede indledningsvis Martin Jansen, Daniel Jensen, og Torben Schultz med deres nye poster i foreningen.

Derefter henvendte han sig til foreningens medlemmer.

Først vil jeg sige tak til jer alle for den tillid I har vist mig gennem mange år som formand for grundejerforeningen Pilely. Og tak for et godt samarbejde. Der kommer engang imellem et tidspunkt, hvor man trænger til at trække vejret – og det tidspunkt er kommet nu. Samtidig er det godt at få nye kræfter ind i bestyrelsen – og ikke mindst på formandsposten. Vi gamle lever jo ikke evigt.

Alligevel kan det måske undre, at jeg bliver siddende i bestyrelsen. Det er der dog en naturlig forklaring på. Martin har kun været i bestyrelsen i kort tid, og han har små børn, som han skal tage sig af. Jeg har derfor lovet at blive i bestyrelsen de kommende 1 til 2 år for at bakke ham op, hvor det eventuelt skulle vise sig nødvendig. Så I skal nok få lejlighed til at slippe helt af med mig i en ikke så uoverskuelig fremtid.

Ægtefæller

Dernæst, så vil jeg gerne have lov til at sige tak til bestyrelsens ægtefæller. Uden hjælp fra denne front, ville vi ikke kunne klare skærene. Når vi står med en opgave, så siger Alice tit smilende til mig, - hvad kommer det mig ved – jeg er jo ikke medlem af bestyrelsen. Og så kan jeg kun svare - jo som ægtefælle er du en integreret del af bestyrelsen – så det er bare med at gå i gang med at løse din opgave. – og det er uanset om det er at lave kaffe og kakao til fastelavn, uddele godteposer, hjælpe med tøndeslagningen eller læse korrektur. Så stor tak til bestyrelsens ægtefæller for den store og helt nødvendige arbejdsindsats I lægger for dagen.

Jane

Endelig en stor tak til Jane. Da du for nogle år siden var udstationeret i Kina, skrev du til mig og fortalte, at du snart kom hjem til Danmark, og at du i den anledning havde købt hus i Pilely. Du ville godt vide, om der var ting, du skulle være opmærksom på, når du flyttede ind her.

Mit svar til dig var: Kære Jane. Velkommen til Pilely. Betingelsen for at bosætte dig her er, at du indtræder i Pilelys bestyrelse!!.

Så du blev faktisk tvunget ind i bestyrelsen, og du har været her siden, til stor glæde for os alle.

Nu forlader du os igen, og denne gang er det ligeledes for at rejse ud i den store verden, da du skal starte som næstkommanderende på ambassaden i Manilla i Philippinerne den 1. august.

Vi vil ønske dig til lykke med jobbet og ønsket om held og lykke i fremtiden. Og så glæder vi os til at se dig igen godt solbrændt om 4 år, når du efter planen vender tilbage til Danmark.

Vi vil også sige dig tak for din arbejdsindsats i bestyrelsen, og det vil vi gøre med en lille pakke, som du får lejlighed til at åbne om et øjeblik.

Så endnu engang tak for din arbejdsindsats og held og lykke med dit nye job.

Martin Jansen takkede efterfølgende Ole Andreasen for sit store arbejde gennem mange år i foreningen, og tilkendegav sin glæde ved, at den afgående formand havde lovet at fortsætte endnu en periode i bestyrelsen.

Der var ikke andre der ønskede ordet.

Dirigenten takkede for en god generalforsamling og for god ro og orden. Han gav derefter ordet til den nye formand.

Formanden, Martin Jansen, takkede for en god generalforsamling og ønskede alle en god hjemtur.